(Publireportage) Met hun verrassende smaak, natuurlijke ingrediënten en oog voor duurzaamheid maken de alternatieve cola’s en limonades van fritz-kola het verschil. Het indiemerk heeft wel dertien smaken in de aanbieding – enkel in glas!
Een pionier
De tijd dat je alleen grote frisdrankmerken in restaurants of supermarkten vond, ligt achter ons. De opkomst van kleinere merken is de laatste jaren gestaag toegenomen. Een van de pioniers in dit segment is het Duitse indiemerk fritz-kola.
Het wilde idee van oprichters Mirco en Lorenz, boezemvrienden die elkaar leerden kennen in de jeugdbeweging? Niet het zoveelste massaproduct, maar een kola die niet te zoet is en een flinke hoeveelheid cafeïne bevat om langer wakker te blijven tijdens nachtjes uit. Met slechts een paar euro en een oud Volkswagen-busje schuimden ze in 2003 hun favoriete café’s, bars, restaurants en festivals in het Duitse Hamburg af om de eerste fritz-kola de wereld in te sturen.
Intense smaakbeleving
Twintig jaar later is fritz-kola beschikbaar in 27 landen en werd het aanbod uitgebreid tot dertien verschillende producten in vier categorieën waaronder ook limonades en spritzers, soms met bijzondere smaken zoals anjola of rabaraber.
Dat fritz-kola ook maximaal inzet op de smaakbeleving bewijst hun nieuwste aanwinst: de fritz-kola super zero. Geen suiker, maar een extra intense smaakbeleving. Om de smaakpapillen volledig te overtuigen zonder suiker, speelde de krachtige colasmaak een nog belangrijkere rol in hun productontwikkeling. Net zoals bij de originele kola. Hiermee onderscheiden ze zich van gewone frisdrankmerken. En net als alle andere fritz-varianten: volledig veganistisch. Sinds 2019 heeft fritz-kola het biologische aandeel van ingekochte plantaardige grondstoffen (exclusief suiker) verhoogd van 59% naar 73% in 2023.
Duurzame keuzes
Wat alle producten gemeenschappelijk hebben: ze zijn enkel verkrijgbaar in herbruikbare glazen flesjes, vegan en gebaseerd op natuurlijke smaken. Onder het motto ‘Trink aus Glas’ wil fritz-kola een systemische verandering in de drankenindustrie te weeg brengen. Het merk hoopt iedereen aan te sporen om bewust duurzame keuzes te maken en op deze manier (plastic) afval te voorkomen. De drankenindustrie is immers een van de grootste plasticvervuilers.
De fritz-kola flessen kunnen tot 50 keer opnieuw gevuld worden en zijn 100% recyclebaar zonder kwaliteitsverlies. Bovendien heeft het merk samen met andere Europese campagnevoerders de New European Reuse Alliance (New ERA) opgericht om af te stappen van een wegwerpmaatschappij naar een circulaire toekomst.
De duurzame ambities tegen 2025
-20% minder water, verwarming en elektriciteit verbruiken per geproduceerd flesje
-90% van ingrediënten moeten biologisch gecertificeerd zijn (momenteel is dit, zonder suiker, 67%)
-100 % duurzaam vervoer voor de producten
-95% van het advertentiemateriaal is duurzaam.
In horeca en supermarkt
Steeds meer consumenten zijn mee met het bijzondere verhaal van fritz-kola. Uit onderzoek blijkt dat 22% van de Belgen de voorkeur geeft aan horecazaken die frisdranken van kleinere merken aanbieden boven horecazaken die frisdranken van grotere bedrijven aanbieden. Bij wie jonger is dan 34 loopt dit cijfer op tot 30%. De reden voor deze voorkeur? 44% van de Belgen zegt deze alternatieve merken verrassender van smaak te vinden. Onder jongeren geeft 55% dit aan. Maar ook het gebruik van biologische en/of natuurlijke ingrediënten speelt een rol voor iets meer dan een derde (35%).
42% van de ondervraagde Belgen vindt dat supermarkten hun frisdrankassortiment moeten uitbreiden met alternatieve, kleinere merken zoals fritz-kola. Onder jongeren is meer dan de helft het daarmee eens (53%). Bij fritz-kola vinden ze het belangrijk dat supermarkten hun klanten een duurzaam en natuurlijk smaakvol assortiment aanbieden dat aan die behoeften voldoet.
Internationale expansie
Vanaf volgend jaar laat fritz-kola voor het eerst ook producten bottelen buiten Duitsland: een samenwerking met bottelaar Konings Juices and Drinks in Borgloon moet de weg vrijmaken voor verdere internationale expansie. Dankzij de centrale ligging in de buurt van het drielandenpunt kan het bedrijf zijn aanwezigheid in België en Nederland verder versterken en tegelijkertijd de CO2-voetafdruk aanzienlijk verminderen door kortere transportroutes.
Ook Duitse klanten zullen profiteren van de nieuwe bottelarij: “Het biedt onze klanten in West-Duitsland kortere ophaalroutes en dus minder CO2-uitstoot. Een klant uit Keulen bespaart bijvoorbeeld ongeveer 200 kg CO2 per retourrit”, zegt directeur Florian Weins.
De bottelarij in Borgloon legt de basis voor verdere internationale expansie, zegt het bedrijf. Toekomstige stappen om het netwerk in Europa uit te breiden zijn al gepland. Vandaag heeft fritz-kola een netwerk van vijf bottelarijen in Duitsland (Bamberg, Eilenburg, Güstrow, Sersheim en Wagenfeld) en een logistiek centrum in Unterschleißheim.
Meer info? https://fritz-kola.com/nl