Hoge kosten en terughoudende consumenten zetten de Europese retailsector onder druk. Frankrijk en Spanje tonen een lichte groei, Duitsland en Italië blijven achter. Ook in de Benelux is het beeld gemengd.
Agressieve kortingen
Het Europese consumentenvertrouwen stijgt weliswaar, maar hoge spaarquota (20% in Duitsland) en inflatie temperen de bestedingen. Terwijl Frankrijk en Spanje voor dit jaar een lichte groei rond 1,5% laten zien, blijven Duitsland en Italië achter. Na de bouw is retail de sector met de meeste faillissementen, blijkt uit een onlangs verschenen sectoranalyse van kredietverzekeraar Allianz Trade.
“De winstgevendheid in de sector staat wereldwijd onder druk door hoge voorraden, hoge operationele kosten en consumenten die terughoudend zijn. Veel retailers zijn gedwongen om agressieve kortingen aan te bieden om voorraden te verminderen en werkkapitaal vrij te maken. Vooral in essentiële categorieën als voeding en persoonlijke verzorging is de prijsconcurrentie heftig”, zegt Johan Geeroms van Allianz Trade.