Bijna de helft van de Belgen bestelt kledij online: dat is ongeveer evenveel als op het hoogtepunt van de coronacrisis. De toenemende populariteit van Chinese webshops als Shein en Temu is daar niet vreemd aan.
Hoogopgeleiden en jongeren
Volgens een nieuw rapport van de federale overheidsdienst Economie koopt 44,7% van de Belgen kledij (met inbegrip van schoenen en accessoires) online. Daarmee is mode veruit de populairste categorie online: op grote afstand volgen tickets voor culturele of andere evenementen (26,7%) en verhuur van hotels of kamers (24,9%), schrijft De Standaard.
Het is geleden van 2021, toen de modewinkels noodgedwongen dicht bleven, dat zo veel mensen online kledij bestelden. Wellicht speelt de toenemende populariteit van goedkope Chinese websites als Shein en Temu een rol. Volgens Europese retailers gaat het hier wel om oneerlijke concurrentie omdat de pakjes ontsnappen aan controle, terwijl ze vaak niet voldoen aan de Europese normen. De Europese Commissie heeft een onderzoek geopend.
Hoogopgeleiden en jongere mensen shoppen veruit het meest online, laagopgeleiden en 55-plussers lopen achter op de trend, blijkt nog uit het rapport. Vrouwen bestellen vaker online dan mannen, maar boven de 55 jaar is de verhouding man/vrouw net omgekeerd.