Amerikaanse gebruikers van AI-zoekmachine Perplexity kunnen voortaan niet alleen producten opzoeken en vergelijken, maar ze met één klik ook bestellen. Zo wordt de startup een concurrent van Amazon en Google Shopping.
Makkelijker en leuker
“Online shoppen wordt tienmaal makkelijker en leuker”, aldus Perplexity, een AI-zoekmachine die het licht zag in 2022. Betalende gebruikers in de Verenigde Staten kunnen de tool nu gebruiken om productinformatie en beoordelingen op te zoeken, producten te vergelijken en ze desgewenst meteen ook rechtstreeks te bestellen via een ingebouwde “one-click checkout” – met gratis verzending bovendien.
Wie een zoekopdracht ingeeft, krijgt overzichtelijke productfiches te zien die de kenmerken, prijzen en reviews samenvatten. Zo hoeven online shoppers niet eindeloos te blijven scrollen, zegt het bedrijf. Een opmerkelijk hulpmiddel is Snap to Shop: een visuele zoekmachine die producten zoekt op basis van een afbeelding, zodat shoppers makkelijker producten vinden waarvan ze de naam niet kennen.
Nieuwe spelregels
Waarnemers verwachten dat AI-zoekmachines de spelregels voor e-commerce in de nabije toekomst ingrijpend zullen veranderen, omdat de mensen op een geheel andere manier zullen gaan zoeken op het internet. Traditionele SEO- en SEA-marketing behoren straks tot het verleden, menen ze.
Perplexity was als slimme zoekmachine al een concurrent van Google Gemini en SearchGPT, onder andere. Met deze nieuwe winkelfunctionaliteit gaat het bedrijf ook de concurrentie aan met Amazon en Google Shopping. Na de Amerikaanse lancering plant de AI-toepassing een uitrol naar bijkomende markten, maar een timing geeft het bedrijf nog niet mee.