Nestlé gaat watermerken als Vittel, Perrier, San Pellegrino en Acqua Panna onderbrengen in een apart bedrijf. De maatregel is onderdeel van een nieuw groeiplan van CEO Laurent Freixe.
Besparen én investeren
De multinational stelde afgelopen dinsdag een nieuw strategisch plan voor, dat tegen 2027 liefst 2,5 miljard Zwitserse frank (2,7 miljard euro) aan jaarlijkse besparingen moet opleveren, maar dat tegelijk ook een sterke verhoging inhoudt van de marketing- en reclame-investeringen: die zullen volgend jaar stijgen tot 9% van de omzet, tegenover 7,7% dit jaar.
Het grootste voedingsbedrijf ter wereld bedrijf kampt al langer met tegenvallende resultaten. Op termijn streeft Nestlé naar een jaarlijkse organische omzetgroei van 4%, met een onderliggende operationele winstmarge van meer dan 17%. Dit jaar zal de groei plafonneren op zowat 2%.
Water onder vuur
Een opmerkelijke ingreep is de afsplitsing van de waterdivisie. Vanaf 1 januari 2025 worden de wateractiviteiten en premium drankmerken ondergebracht in een zelfstandig bedrijf onder leiding van Muriel Linau, die vandaag Nestlé Water Europa leidt. Het management zal onder andere samenwerkingsmogelijkheden onderzoeken om de merken verder te laten groeien.
De waterdivisie van Nestlé kwam recent onder vuur te liggen, nadat bekend raakte dat de fabrikant zijn waters jarenlang zuiverde met onder andere microfiltratie, actieve koolfilters en ultravioletfilters, behandelingen die niet zijn toegestaan bij de productie van bron- en mineraalwaters.