Een multinational dumpt z’n monumenten, de leeuwen bezondigen zich aan kersthaast, de Nutri-Score wordt een breekijzer terwijl supermarkten uitpuilen van de ongezonde verleidingen. Filet Pur eet zich een indigestie.
Monumenten in de uitverkoop
Ondanks de dalende temperaturen blijven ze bij Unilever vastbesloten om zichzelf verder uit te kleden tot er nog maar weinig overblijft. Behoren blijkbaar níét tot de dertig sterkste merken van het concern: Unox en Conimex. Hollandse monumenten, nochtans. Maar aan taboes doen ze niet meer in the city. It’s money that matters, en veertig miljoen euro winst is niet genoeg. Hein Schumacher is formeel: ze moeten de deur uit. Geïnteresseerden kunnen zich melden aan de Victoria Embankment nummer 100. Ook een paar andere voedingsmerken staan op de dumplijst, trouwens.
Net als de ijsjes dus, al een hele tijd. En het wórdt ook hoog tijd, want wat voor een bende lastposten is me dat, zeg. Hebben ze nog maar eens een proces aan hun been, van hun activistische dochterbedrijf Ben & Jerry’s – het is daar eerder Ben & herrie. Wat er nu weer aan de hand is? De multinational belette blijkbaar elke poging van de Chocolate Chip Cookie Dough-makers om zich uit te spreken voor een staakt-het-vuren in Gaza, onder andere. Terwijl er bij de overname in 2000 duidelijk was afgesproken dat ze een onafhankelijke wereldverbeterende koers mochten blijven varen. Hebben ze allang spijt van. Allebei.
Kwijlende consumenten
De kerstdrang is wel érg sterk bij de mensen van Delhaize: de Sint wordt pas binnen drie weken verwacht en toch is de kerstspot al op tv, sinds woensdag. Een gevalletje van christmas creep, of kersthaast. Ze zitten gewoon te popelen in Kobbegem, nu hun favoriete periode eraan komt: first mover advantage, dat kunnen ze niet laten liggen. Met confronterende beelden van kwijlende shoppers die de aanblik van het exquise eindejaarsassortiment niet kunnen weerstaan, op de tonen van Hungry Eyes, een hit van de begin dit jaar overleden Eric Carmen, uit de nog lang niet vergeten filmklassieker Dirty Dancing. Bon, ze lachen deze keer geen oude witte mannen meer uit, het is toch een vooruitgang.
Tja, ze zijn me daar in een winning mood, nu alle winkels overgedragen zijn en dat marktaandeel maar blijft stijgen en stijgen. De sfeer zat er dan ook geweldig goed in, de afgelopen dagen op de Delhaize Food Market, waar enthousiaste franchisenemers en medewerkers kwamen kennismaken met een overvloed aan uitgelezen heerlijkheden die de inkoopafdeling alweer voor hen had buitgemaakt. De pers mocht ook komen proeven: Belgische bubbels, etnische hapjes, Italiaanse delicatessen, het hield niet op. Het zelfvertrouwen is helemaal terug bij de Leeuwen.
Te schande gemaakt
Carrefour houdt het voorlopig op een spot over Act for Food. Een mooi initiatief, zou je denken op basis van de sympathieke beelden, maar merkfabrikanten weten beter. Dat duurzame programma is slechts een voorwendsel om leveranciers de arm om te wringen. Topman Alexandre Bompard lui-même schreef een dreigbrief die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat: drie weken de tijd krijgen ze, om hun oranje tot donkerrode Nutri-Scores te overhandigen. Bij gebrek aan medewerking berekent de retailer ze wel zelf. Wie zich verzet, zal openlijk te schande worden gemaakt. Wat denken ze wel, die vadsige vreetfabrieken!
En als het in Massy regent, dan druppelt het in Zaventem. Zet u dus maar schrap. Want terwijl frisdrankbottelaars, zuivelproducenten en koekjesbakkers geen zin hebben om openlijk te afficheren hoe ongezond hun verleidelijke lekkernijen wel zijn, omarmen retailers dat label eensgezind, kwestie van zich te profileren als voorvechters van het consumentenbelang en de volksgezondheid. Ook Albert Heijn-topvrouw Marit van Egmond pleitte enkele weken geleden op LinkedIn al ondubbelzinnig voor het voedsellogo. En bij Delhaize gaan ze zich hun favoriete marketinginstrument toch niet laten afpakken?
Geen calorieën tellen
Heel erg dubbelzinnig allemaal, het mag gezegd. Tien procent Nutri-Boostkorting op de gezonde bloemkool, jaja, maar vergeet ze vooral niet te gratineren onder een dikke laag smeuïge kaassaus en drink er deze krachtige Rioja bij. Tja, de supermarkten puilen in deze donkere dagen uit van de suiker-, zout- en vetrijke comfort food, de folder- en displaybijdragen van de nationale merken zijn meer dan welkom en de al dan niet mousserende wijnen staan overal in promo. Schol!
Kan je het ze kwalijk nemen? Wie kijkt er níét uit naar de troostende feestdagen, misschien? Maar eerst nog kilo’s speculazen sinterklazen, chocolade en marsepein naar binnen werken uiteraard, met een mandarijntje om te compenseren. Och, wie heeft er nu een beach body nodig in december? Voilà. Komt dus helemaal goed. Ook op de RetailDetail Night komende donderdag (er zijn nog een paar tickets) gaan we geen calorieën tellen. Een Filet Pur de komende ochtend, dat wordt wel een uitdaging, die we onverschrokken aangaan. Tot volgende week!