Claes Retail Group, de holding boven JBC, CKS en Mayerline, neemt het Belgische jeansmerk HNST over. Het label streeft de “meest propere jeans ter wereld” na en is een pionier in circulaire mode.
Strategische keuze voor duurzaamheid
Claes Retail Group (CRG) zet een strategische stap richting meer duurzaamheid met de overname van HNST, uit te spreken als ‘honest’. Sinds 2 november is de collectie van HNST al beschikbaar in de winkels van JBC. Hoeveel de JBC-eigenaar op tafel legt voor de acquisitie is niet bekendgemaakt.
HNST jeans worden geproduceerd met aanzienlijk minder water, slechts een tiende van wat nodig is voor een conventionele jeans. Daarnaast zijn ze volledig circulair ontworpen, met afschroefbare metalen knopen en gerecycleerde denim, licht CRG Sustainability Coordinator Anaïs Claes toe. Waar een gemiddelde jeans 7,86 kg CO2-uitstoot genereert, doet een HNST jeans dat met slechts 4,16 kg.
Niet Black maar Blue Friday
“Wij investeren al jaren in het verduurzamen van onze werking,” aldus Bart Claes, CEO van Claes Retail Group. “HNST past perfect in dit plaatje: het merk zet volledig in op circulariteit, en daar zijn we trots op.” Samen met zes andere Belgische modemerken trok CRG recent ook naar Ghana om de afvalbergen kleding zelf te ervaren en concrete beloftes te doen rond meer transparantie en circulariteit om textielafval en vervuiling in de modesector aan te pakken.
Ter gelegenheid van Black Friday lanceert JBC ‘Blue Friday’, waarbij consumenten worden aangemoedigd om bewuster en duurzamer aan te kopen. JBC organiseert een pop-up tweedehandsverkoop in haar hoofdkantoor te Houthalen. De tweedehandsinitiatieven van de keten wonnen dit jaar al de Mercuriusprijs van Comeos. Bart Claes roept echter ook politici op om actie te ondernemen. “Te vaak zien we dat producten van buiten de EU niet aan de regelgeving voldoen.”