Ahold Delhaize blijft op koers: omzet en winstmarge groeien iets boven de verwachtingen. In de Benelux winnen Albert Heijn en Delhaize marktaandeel, terwijl de online verkopen met dubbele cijfers groeien.
Groei in Europa
Met een omzet van 22 miljard euro en een onderliggende operationele winstmarge van 3,9% (waarbij herstructureringskosten bij Stop & Shop en Delhaize weliswaar buiten beschouwing worden gelaten) presteerde Ahold Delhaize in het derde kwartaal iets beter dan verwacht.
Met name in Europa weet de retailer de winstgevendheid te verbeteren, dank zij sterke prestaties in Nederland en België, waar de retailer opnieuw marktaandeel wint. De vergelijkbare omzet ging in Europa 1,6% hoger ondanks een negatief effect van 3,3% als gevolg van het stopzetten van de tabaksverkoop bij Albert Heijn.
In België gaat deze week het laatste van de 128 filialen over naar een zelfstandige ondernemer. Daarmee is dat onderdeel van het toekomstplan afgerond. Bij Albert Heijn groeiden de onlineverkopen met dubbele cijfers. De opening van een tweede geautomatiseerd Home Shop Center droeg daartoe bij en maakt de retailer ook klaar voor verdere groei.