Modediscounter Primark heeft de operationele winst in het voorbije boekjaar verdubbeld, terwijl de omzet met 6% groeide. De Ierse retailer verwacht een succesvolle kerstperiode.
Impact van het weer
In het afgelopen gebroken boekjaar, dat eindigde op 14 september, steeg de omzet van Primark met 6% naar 9,4 miljard pond (11,2 miljard euro). De operationele winst ging zelfs 51% hoger, naar 1,1 miljard pond (1,3 miljard euro). De retailer verwijst naar sterke resultaten in belangrijke groeimarkten als de VS, Centraal- en Oost-Europa. In Noord-Europa (met inbegrip van de Benelux) stegen de verkopen met 3%.
Die sterke resultaten geven de retailer veel vertrouwen in de aanloop naar de belangrijke kerstweken. “We denken dat Kerstmis goed gaat worden,” zegt George Weston, CEO van moederbedrijf Associated British Foods, aan Reuters. Volgens hem hebben shoppers nu iets meer te besteden. Hij wijst op de impact van het weer: de verkoop ging goed in september en het grootste deel van oktober maar viel dan even terug omdat zachter weer shoppers ervan weerhield jassen en breigoed te kopen. “We hebben nog nooit eerder zo’n reactie op het weer gezien. Onze shopper geeft haar geld uit wanneer ze het nodig heeft, niet in de verwachting dat ze iets nodig heeft.”