RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Proximus
  • Onderwerpen Publireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De kijk van Proximus NXT: wat is de kracht van co-creatie?

icon
Algemeen30 oktober, 2024

(Publireportage) Co-creatie is het proces waarbij partners de krachten bundelen om samen waarde te creëren. Alleen ligt de focus bij co-creatie nog al te vaak op het proces zelf. En dat zet een rem op creativiteit en innovatie.

Het menselijk aspect

Tania Defraine, Telco & Platforms Practice Lead bij Proximus NXT, is ervan overtuigd dat de echte meerwaarde van co-creatie in het menselijke aspect te vinden is. Anders gezegd: in de bedrijfscultuur.

“Begrijp me niet verkeerd: processen en regels zijn noodzakelijk voor het functioneren van uw bedrijf. Maar ze mogen niet elk aspect van uw bedrijfsvoering domineren. Co-creatie dient net om proactief aan innovatie te doen. En innovatie veronderstelt nu eenmaal dat u buiten uw vastomlijnde processen en strak gedefinieerde regels durft denken.”

“Professor Muthu De Silva van de Universiteit van Londen definieert co-creatie als ‘het proces om producten of diensten te ontwikkelen in samenwerking met klanten of andere stakeholders’. Tijdens dat proces krijgt u een beter begrip van de behoeften en wensen van die klanten en stakeholders. Dat stelt u dan weer in staat om nieuwe ideeën en oplossingen te ontwikkelen, waar naast de betrokken co-creatoren in het ideale geval ook andere klanten en partners gebaat bij zijn.

Het bredere perspectief

“Hoewel co-creatie veel verschillende vormen kan aannemen, komt het er volgens professor De Silva altijd op neer dat u de resources, kennis en netwerken van uw partner zo goed mogelijk in die van uw eigen organisatie integreert. Alleen zo kan u nieuwe uitdagingen aangaan en kansen grijpen.”

“Toch mag u zich niet laten verleiden om bij co-creatie meteen in concrete oplossingen te denken, waarbij u onvermijdelijk één bepaalde richting inslaat. Het is belangrijk om eerst –onbevangen en onbevooroordeeld – naar het bredere perspectief te kijken, de uitdagingen te doorgronden en pas daarna de blik op oplossingen of technologieën te richten.”

“Maar bovenal: zoals elke integratieoefening kan die enkel slagen als u alle mensen die erbij betrokken moeten zijn ook echt meekrijgt in uw co-creatieverhaal. En daar loopt het in de praktijk nog al te vaak mis.”

Vertrouwensband scheppen

“Hoe maakt u van uw co-creatie-avontuur een onvervalst succes? Met volledige transparantie en alle belangrijke afspraken op papier schept u al een stevige vertrouwensband. Die wordt nog kracht bijgezet door één gemeenschappelijke teamleider die het volledige co-creatietraject van a tot z beheert.”

“Dat was onder meer het geval bij Agoria, de Belgische sectorfederatie voor de technologische industrie. We ontwikkelden, in nauwe samenwerking met hun IT- en HR-diensten, een model voor workplace en cloud managed services. En bouwden in een co-creatietraject een security operations center uit dat de klok rond monitoring van hun IT-security voorziet. Die oplossing is intussen ook bij andere klanten inzetbaar.”

“En ja, ook hier maakten de mensen uiteindelijk het verschil. Zij konden werken in een omgeving waarin er voldoende ruimte is om te experimenteren en waarbij openheid en transparantie centraal staan. Want zoals gezegd, met goed gedefinieerde en gestroomlijnde processen alleen komen we er niet.”

Hoe kan co-creatie innovatie in de retail een boost geven?

Tijdens Think NXT, op 28 november in de Nekkerhal in Mechelen, kan u een breakout-sessie volgen over co-creatie. Dit evenement is een unieke kans voor retailprofessionals om samen met innovatiepioniers, technologiefanaten en visionairs in de toekomst van de technologie te duiken. Ontdek de nieuwste trends, netwerk met experten en ervaar baanbrekende demo’s.

Registreer u hier voor Think NXT op 28 november

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa

    Amazon gaat nu ook in Europa de strijd aan met discountplatformen zoals Temu en Shein. Klanten in het Verenigd Koninkrijk krijgen als eersten toegang tot de webshop met vooral goedkope Chinese spulletjes.

  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN