RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags cyberaanval
  • Bedrijven PayPal
  • Onderwerpen E-commerceFraudePublireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Betaalfraude stijgt bij 85% van de Belgische onlineretailers

icon
Algemeen4 november, 2024

(Publireportage) Nu retail – en zeker betalingen – steeds digitaler worden, nemen ook de cyberdreigingen evenredig toe. Een overweldigende 85% van de Belgische retailers meldt een toename in pogingen tot e-commercefraude en illegale transacties. Hoe kunnen ze zich beschermen?

Groeiend onveiligheidsgevoel

Betalingen gebeuren steeds vaker digitaal. Helaas brengt dat ook een nieuw soort fraude en onveiligheid met zich mee. Internationaal voelt 83% van de grote retailers (+10 miljoen euro omzet) een toename van de online bedreiging. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.503 retailers in vijf Europese landen (België, Denemarken, Ierland, Nederland en Zweden) in opdracht van PayPal.

Nederland en België horen zelfs bij de te beklagen koplopers: 88% van de Nederlandse retailers ziet online het aantal fraudepogingen en cyberbedreigingen toenemen, 85% in België. Alleen Ierland doet het met liefst negen op de tien nog slechter. 

Cyberbeveiliging is bijgevolg een cruciale uitdaging voor bedrijven. Fraude en online veiligheid staan bovenaan de lijst van kopzorgen die retailers momenteel hebben. Ze zien het zelfs als een grotere bedreiging dan hun cashflow en storingen in de toeleveringsketen. Meer dan een vijfde van de respondenten noemt cyber- en databeveiliging de grootste uitdaging van het moment, terwijl 20% wakker ligt van fraude en risicobeheer.

Hoe fraude helpen bestrijden

Bedrijven beseffen steeds meer hoe belangrijk het is om de veiligheid en integriteit van betalingstransacties te waarborgen. Maar liefst 78% van de respondenten benadrukt het belang van krachtige maatregelen tegen fraude en risico’s. Maar wat kunnen ze doen? Hoe kunnen retailers hun digitale transacties veiliger maken? Zie hier enkele adviezen:

  1. Zorg voor uniforme beschermingsmechanismen die voor alle gebruikte betaalplatformen gelden. Bedreigingen beperken zich immers niet tot één betaalprovider.
  2. De wetgeving evolueert mee met de markt. Kijk dus zeker vooruit en anticipeer op nieuwe wetten of veranderingen die op komst zijn. Een goede voorbereiding is zelden tevergeefs.
  3. Voer geavanceerde beschermingsmechanismen in tegen terugboekingen. Een terugboeking is het bedrag dat aan de klant wordt teruggestort als die een transactie betwist, maar retailers moeten meestal nog een extra vergoeding betalen. Daarom is het belangrijk om te investeren in oplossingen die het risico op terugboekingen tot een minimum kunnen beperken.
  4. Automatiseer het geschillenbeheer om de financiële aansprakelijkheid bij betwiste transacties te beperken. Geschillen over aankopen kunnen handenvol geld, tijd en energie kosten. Transparant en automatisch mogelijke disputen afhandelen kan de kosten van dispuutbeheer helpen beperken.

Proactief tegenhouden

Kortom, een holistische aanpak van betalingsverwerking wordt steeds belangrijker. Alleen zo kunnen retailers betalingstransacties veilig laten verlopen, dure terugboekingen minimaliseren, operationele efficiëntie creëren en de evoluerende wettelijke vereisten steeds naleven.

De oplossingen van PayPal helpen bedrijven aan de intelligentie die ze mogelijk nodig hebben om legitieme klanten van fraudeurs te onderscheiden en transacties te analyseren om fraude proactief te helpen verminderen nog voordat het gebeurt. Met geavanceerde ingebouwde functies en de rijke gegevens die zijn verzameld uit meer dan 20 jaar ervaring, helpt PayPal bedrijven om te schakelen naar een digitaal model dat frictie en handmatige beoordelingen vermindert, de operationele efficiëntie verbetert en een veilig platform creëert.

Meer weten over hoe je de juiste betaalstrategie kiest om je bedrijf te laten groeien? Lees dan het nieuwste Payments Infrastructure Report van PayPal, gebaseerd op onderzoek bij bedrijven in België, Nederland, Ierland, Zweden en Denemarken.

Alle gegevens in dit artikel zijn afkomstig uit het Payments Infrastructure Report 2024 van PayPal en onderzoek gebaseerd op de resultaten van een enquête onder 1.503 handelaars met een omzet van meer dan 10 miljoen euro, in België, Denemarken, Ierland, Nederland en Zweden (minimaal 300 retailers per land). De enquête werd uitgevoerd tussen 12 december 2023 en 27 december 2023 door Censuswide.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa

    Amazon gaat nu ook in Europa de strijd aan met discountplatformen zoals Temu en Shein. Klanten in het Verenigd Koninkrijk krijgen als eersten toegang tot de webshop met vooral goedkope Chinese spulletjes.

  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN