Hermès valt uit de pessimistische toon in de luxesector: het lederwarenmerk zag zijn omzet met 11% stijgen, een scherp contrast met de omzetvallen bij marktleiders Kering en LVMH.
Nog lichte groei in China
CEO Alexandre Dumas mag zich op de borst kloppen na het derde kwartaal: Hermès groeit als quasi enige luxehuis in moeilijke tijden. Bij Gucci daalde de omzet zelfs met 26%, terwijl moederbedrijf Kering vreest dat de winst kan halveren. Ook bij LVMH zakte de omzet vorig kwartaal.
Bij Hermès steeg de omzet daarentegen met 11% naar 3,7 miljard euro. Hoewel de maker van de Birkin-tas niet gespaard bleef van de vertraging op de Chinese markt, steeg de omzet zelfs daar nog met 1%. Over de winstcijfers spreekt het modehuis niet in de kwartaalupdate.
Geen rem op exclusiviteit
Hermès bewijst dat er geen crisis bestaat voor wie zich een Kelly-handtas van meer dan 10.000 euro kan permitteren, zeker niet als ze voor dat gegeerde goed soms al jaren op de wachtlijst staan. De klappen vallen vooral op de “aspirationele” luxemarkt: consumenten die zich occasioneel een duurder stuk veroorloven, zijn degenen die nu besparen.
De Franse luxegroep gaat dan ook op veroveringstocht: Hermès zou weldra de horlogedivisie van de Sandoz Family Foundation overnemen, bekend van merken Patek Philippe, Audemars Piguet en Tag Heuer.