(Publireportage) Van een digitale folder-app evolueert PromoPromo naar een veelzijdig aanbiedingenplatform, waar shoppers niet alleen prijzen vergelijken maar ook inspiratie opdoen. Retailers bereiken via de app een groot en relevant publiek.
80% vrouwelijk publiek
Met twee miljoen downloads in België en nog een pak meer in Nederland (onder de naam AlleFolders) mag PromoPromo zich de leidende digitale folder-app van de Benelux noemen. Het platform beleefde een stroomversnelling in de periode 2022-2023: door de toegenomen inflatie worden consumenten immers steeds promogevoeliger. Ook de vernieuwde websites trekken aan, al blijft de app dominant, vertellen CEO Maarten van Deurzen en salesmanager David Baens van moederbedrijf Retail Media Support.
“App-gebruikers komen frequenter terug, je hebt een sterkere binding met de lezer. Je kan zo’n app op locatie instellen, favorieten aanmaken en pushberichten ontvangen. Een website is wat vluchtiger, maar spreekt een andere klantengroep aan. Bovendien trekt de website trafiek aan via zoekmotoren. We spreken nog altijd zowat 80% vrouwen aan, een heel belangrijk doelpubliek.”
Nieuwe klanten aantrekken
PromoPromo blijft nieuwe functies toevoegen aan de app. “Sinds afgelopen zomer tonen we ook losse aanbiedingen in de app. Zoekt een jonge moeder naar luiers, dan hoeft ze niet de folders van verschillende retailers te doorbladeren, maar vindt ze alle aanbieding bij elkaar. We worden meer en meer een aanbiedingenplatform: mensen komen prijzen vergelijken en koopjes zoeken.”
Consumenten waarderen het dat ze makkelijker op aanbiedingen kunnen gaan zoeken en eigen boodschappenlijstjes creëren. Maar het is ook interessant voor de retailers, die meer inzicht krijgen in welke producten nu eigenlijk de trekkers zijn in de folder. “Het is een extra customer journey die we creëren. We kunnen laten zien hoe vaak specifieke producten aan boodschappenlijstjes worden toegevoegd. Ook retailers die niet meteen top of mind zitten bij een shopper, komen in de aandacht. Zo trekken ze nieuwe klanten aan.”
Retailers ontzorgen
Daarnaast breidt PromoPromo het dienstenpakket aan retailers verder uit. “In het verleden gingen we uit van een folder die werd aangeleverd. Vandaag hebben retailers niet per se een folder nodig: we kunnen de aanbiedingen vanuit hun webshop in onze app laten verschijnen. We nemen de zorg van het maken van een folder uit handen, wat handig is voor retailers die geen papieren folder meer maken. We kunnen vrij snel een professioneel uitziende digitale folder creëren met de aanbiedingen, die ook nog eens apart in de app verschijnen.”
“HEMAbijvoorbeeld maakt daar geregeld gebruik van en meet ook de impact: het genereert verkeer naar hun eigen webshop. Zo verdient het zich snel terug. Met een relatief kleine inspanning ben je toch aanwezig op een platform dat door heel veel shoppers wordt geraadpleegd. Retailers kunnen die folder bovendien makkelijk embedden op hun eigen platformen. We ontzorgen retailers op die manier.”
Thematische folders
Sinds kort brengt PromoPromo zelf ook themafolders uit, waar retailers dan hun artikelen of aanbiedingen in kunnen plaatsen. “We hebben dit najaar nog drie van die multimerkenfolders: rond de Sint, Black Friday en Kerst. Die promoten we ook via onze eigen social media. Convenience voor de shopper, die alle aanbiedingen bij elkaar ziet, én voor de retailer, die makkelijk z’n aanbiedingen in de kijker kan plaatsen.”
Steeds meer retailers raken overtuigd om hun promoties via het PromoPromo-platform in de markt te zetten. De promotiegevoeligheid blijft immers maar toenemen. Nederlandse retailers als Albert Heijn en Kruidvat hebben een andere promotiecultuur naar de Belgische markt gebracht, om klanten naar hun winkels te lokken. Dat heeft impact en dan moeten andere retailers wel reageren.
Op een presenteerblaadje
Retailers kunnen heel uiteenlopende prijs- en promotiestrategieën toepassen op het PromoPromo platform. “Ondanks onze naam gaan we over veel meer dan enkel promo’s. Zeeman is een goed voorbeeld: die hebben lage prijzen maar bijna geen promoties, toch communiceren ze via onze kanalen. Action combineert een strategie van elke dag lage prijzen met gerichte aanbiedingen. Het hangt ook af van de categorie. Supermarkten zijn vandaag sterk gefocust op stuntaanbiedingen, maar in de categorie wonen spelen zulke stunts minder. Klanten kunnen dan inspiratie opdoen, in de app mooi vergelijken wie wat aanbiedt tegen welke prijzen. We hebben veel nieuwe klanten uit de meubelsector.”
Mensen beschouwen PromoPromo immers als een soort entertainment, een momentje voor zichzelf om te bekijken wat er allemaal te koop is, zonder dat ze daarvoor de deur uit moeten of allerlei internetsites moeten intikken. “Wij bieden het hen op een presenteerblaadje aan.”
Benieuwd naar wat PromoPromo voor u kan betekenen? Contacteer sales manager David Baens via david@PromoPromo.be.