“Zelfde kwaliteit en smaak”
Koekjes met een hoekje af, onregelmatig gevormde koekjes, gebroken koekjes: ze gaan er onverbiddelijk uit bij de kwaliteitscontrole. “Elk jaar worden duizenden producten uit het distributiecircuit geweerd wegens productiefouten”, zegt Intermarché. “Dankzij zijn unieke positie als producent-distributeur heeft de Franse groep nu beslist in te grijpen in het productieproces en zo de strijd tegen voedselverspilling op te drijven.”
Van 3 tot 8 november zullen de Fransen in 146 vestigingen van Intermarché in en rond Parijs ‘Les Biscuits Moches‘ – letterlijk ‘Lelijke koekjes’ – vinden: koekjes met niet-perfecte vormen of die in een of ander stadium van het productieproces gebroken zijn. De bewuste koekjes zullen zo’n 30% goedkoper zijn dan hun ‘perfecte’ soortgenoten, maar “hebben voorts dezelfde voedingskundige kwaliteiten en smaak”, benadrukt de distributeur.
De actie past in het kader van de ‘Dag tegen Voedselverspilling’ van komende vrijdag. In dat kader zal Intermarché ook drie dagen lang (van 15 tot 17 oktober) ‘lelijke groenten en fruit’ in zijn Parijse rekken leggen. Bij ons experimenteerden eerder ook al Albert Heijn en Delhaize met ‘lelijke groenten’, in navolging van het Britse Tesco.