Mix van redenen
Dat de Belg achterop hinkt als het om webwinkelen gaat, heeft volgens Matthieu Van Der Schueren, directeur bij Deloitte België, meerdere redenen. “De belangrijkste redenen waarom de Belgische consumenten liever niet online kopen, zijn bezorgdheid over de veiligheid van online aankopen, terughoudendheid om persoonlijke gegevens mee te delen via het internet en het feit dat de consument de producten/diensten graag in het echt wil zien of proberen.” Klassieke verklaringen die de e-commercesector al langer kent, natuurlijk.
Maar Van Der Schueren schuift toch nog een nieuw element naar voren: “Ook de sterke urbanisatie in België speelt een rol: nabijgelegen winkels bieden een zeer uitgebreide keuze aan.”
M-commerce nog beperkt in ons land
Ook de nieuwste technologie om te shoppen via de smartphone is in ons land nog verre van ingeburgerd. Meer zelfs, het aantal consumenten dat al goederen of diensten heeft aangekocht via de mobiele telefoon is nergens in Europa lager dan bij ons. Hier is dat namelijk amper 9%, zo leert de kerststudie van dit jaar.
Toch verwacht Deloitte België de komende jaren groei voor de m-commerce “aangezien steeds meer consumenten de technologie letterlijk in handen zullen hebben en de retailers meer mogelijkheden zullen aanbieden.”