Zalando verhoogt zijn verwachtingen voor 2024 na een sterk derde kwartaal. Het nieuwe herfst-winterseizoen start voor de hele sector goed, meent het platform.
Modesector herstelt
Zalando rondde in het voorbije derde kwartaal de kaap van vijftig miljoen actieve klanten. Het brutohandelsvolume (het totaal van alle verkopen) steeg met 7,8% tot 3,5 miljard euro, de omzet (wat Zalando zelf verdient) nam met 5,0% toe tot 2,4 miljard euro, terwijl de aangepaste bedrijfswinst fors bijna verviervoudigde naar 93 miljoen euro. Vorig jaar gaf Zalando toe dat de stijgende kosten en het zwakke consumentenvertrouwen de winst hadden doen kelderen.
“De consumentenvraag is in het derde kwartaal in de hele sector gestegen, met een sterke start van het herfst/winterseizoen, vergeleken met het langzame begin van vorig jaar,” zei co-CEO Robert Gentz. “Onze nieuwe ecosysteemstrategie, die ons in staat stelt een groter deel van de e-commercemarkt voor mode en lifestyle te bestrijken, positioneert ons zeer goed om groeikansen te benutten.”
Boekjaar 2024 wordt dan ook beter dan oorspronkelijk verwacht: het brutohandelsvolume zal met 3 tot 5 groeien%, in tegenstelling tot de eerdere prognose van 0 tot 5%. De omzet zou nu tussen 2 en 5% stijgen. De aangepaste brutowinst wordt tussen de 440 en 480 miljoen euro verwacht, vergeleken met een eerdere schatting van tussen de 380 en 450 miljoen euro. Het modeplatform bespaart daarvoor wel op investeringen: in plaats van 250 à 350 miljoen euro zullen de investeringsdoelstellingen nog 200 miljoen euro bedragen.