Als gratis écht gratis was, dan zouden de folders er niet vol mee staan. En als de prijzen niet dalen, dan stijgen ze, tenzij ze enkel stiekem stijgen om dan weer zogezegd te dalen. Volgt u nog? Filet Pur ook niet.
Rookgordijnen
Nee, deze trouwe prijsoorlogsverslaggever werd gelukkig niet in elkaar geslagen of in het been geschoten afgelopen week. Aan schermutselingen was er nochtans geen gebrek. De Foldervreter van Het Nieuwsblad noteerde liefst 158 keer een ‘1+1 gratis’, twintig keer een ‘2+3 gratis’ én tien keer een ‘1+2 gratis’ in de folders van onze ijverige supermarktketens. “Om ter gratist”: goed bezig! Voldoende reden voor De Standaard om zich af te vragen wie dat eigenlijk betaalt, al die kortingen. Simpel: de shopper, die de winkelkar vult met essentiële artikelen die níét in de aanbieding staan.
Want zeg nu zelf: 188 stunts, bij negen supermarktketens, waarvan de meeste meer dan tienduizend producten in de rekken hebben liggen, dat is niks overdreven, toch? We weten allemaal: dat zijn slechts rookgordijnen, die de aandacht van de shopper moeten afleiden van de échte prijsevoluties. De meeste mensen kunnen niet hoofdrekenen, en retailers zouden wel erg dom zijn om daar geen misbruik van te maken. Intussen gaat de boterprijs door het dak, net als die voor olijfolie (nog steeds) en bier, onder andere.
Zoetekauwen
Er zijn ook dalingen, dat wel. Aldi verlaagt niet alleen de prijzen voor suiker, maar gooit daar nog eens vier “Weekend Knaldi” acties bovenop, vanaf vandaag. Specifiek voor versproducten, omdat die vaak op vrijdag en zaterdag gekocht worden. Gezond is geen argument: taart is ook een versproduct, benadrukt het persbericht. Genoteerd! Tja, Belgen zijn niet alleen zoetekauwen, maar ook enorm promotiegevoelig, zegt de discounter. Zo zijn ze opgevoed, en al zeker sinds de komst van Albert Heijn op de Vlaamse markt. Opper-Appie Raf Van den Heuvel ziet het met een glimlach gebeuren, hoe de concullega’s over elkaar heen struikelen met stunts, snoepgroentjes, bijna-gratis-brood en imitatie-verspakketten. Je bent een aanjager of je bent het niet.
Het gaat intussen zo hard met het blauwe promotiefabriekje dat de grootste franchisenemer nu volstrekt geen tijd meer heeft voor hobby’s: de groep Peeters-Govers verkoopt daarom z’n horecagroothandel Délidis aan niemand minder dan de marktleider himself. Tja, nu de concurrentie blijft toenemen in de foodretail zoekt Colruyt Group dan maar elders groei: in de b2b-markt, waar de échte consolidatiegolf nog moet plaatsvinden en waar de grootste Hollandse concurrent te veel met zichzelf en z’n IT-systemen in de knoop ligt om een ernstig gevaar te vormen. Voorlopig.
Pokkeduur
Slechts enkele weken na de opening van de eerste Belgische Foodmarkt heeft Jumbo de twaalfde vestiging van z’n zelfverklaarde foodwalhalla geopend, in Scheveningen, zeg maar het Blankenberge van de Nederlandse kust. Pokkeduur gerijpt vlees ligt er niet in de rekken, vernemen we. Geen cliënteel voor. In Gent trouwens ook niet: die fameuze Antwerpse celebrityslager blijkt daar voor geen meter te verkopen, horen we uit goede bron. Zijn we verbaasd? Intussen klagen ondernemers over de lege rekken die het gevolg zijn van ruzie stoken met onwillige fabrikanten. Kost omzet, immers. Maar ja, die prijsoorlog met Albert Heijn krijgt prioriteit.
Tot overmaat van ramp beschuldigt de Nederlandse Consumentenbond het Gele Gevaar van bedrieglijke praktijken. Het bekende liedje: eerst de prijzen verhogen om dan uit te pakken met stuntpromoties. Dirk en Aldi blijken in hetzelfde bedje ziek. De beschuldigden ontkennen met klem, uiteraard: “we doen dat niet bewust, het zijn slechts menselijke fouten.” Dat ze toch maar oppassen: volgens het Europese Hof van Justitie moeten retailers bij een promo niet alleen de laagste prijs van de afgelopen dertig dagen vermelden, ook het vermelde kortingspercentage moet betrekking hebben op de laagste prijs van de afgelopen dertig dagen. Blijkt uit een recente veroordeling die Aldi Süd aan het been heeft. U bent verwittigd. Is het misschien dáárom dat Colruyt gewillig zwicht voor de gratis-hype? Daarmee ben je immers veilig.
Cadeautje
Verkoopt wél goed: Belgische chocolade. Aan investeerders, dan toch. De truffels van Gudrun komen in Spaanse handen, hoewel het daar doorgaans veel te warm is voor pralines. En Boerinneke, het trotse lokale antwoord op Nutella, gaat zelfs deel uitmaken van de hofhouding van de Marokkaanse koning. Chic! Chocolade zal er ook zijn op het FMCG & Category Management Congress van LD&Co en RetailDetail, volgende week. Cadeautje van Lidl en Fairtrade, die komen uitleggen hoe ze shoppers die staan twijfelen voor het schap afhelpen van keuzestress en tegelijk de wereld een beetje mooier maken.
U weet dat ook Carrefour-CEO Geoffroy Gersdorff op dat event present tekent, om zijn licht te laten schijnen over de samenwerking met z’n leveranciers, het potentieel van retailmedia, de prijs van klantendata en nog veel meer? Dan doet u er goed aan om nog snel een ticket te reserveren. Kwestie van goed geïnformeerd aan de onderhandelingstafel te verschijnen, straks. In de negotiaties maken details het verschil, nietwaar?
Wazige vlek
Die retailer kwam trouwens met het brekendste nieuws van de week. De eerste van die vijf sensationele goudstaven die ze daar weggeven, heeft namelijk al een nieuwe eigenaar: de gelukkige is een klant van de Market in Sint-Niklaas. Een man die anoniem wenst te blijven, als we mogen afgaan op de wazige vlek op de foto, op de plaats waar we z’n hoofd zouden mogen verwachten. Tenzij hij goede redenen zou hebben om de winst straks te besteden aan plastische chirurgie, dat kan ook. Of is het een gezochte crimineel misschien?
We zullen het wellicht nooit weten. Geen nood, in eender welke winkel om de hoek wachten ons grote hoeveelheden gratis pasta, gratis mosselen en gratis wijn. Ik ga m’n voorraadje maar eens inslaan. U niet, misschien? Tot volgende week!