Vanaf nu vinden Belgische shoppers op amazon.com.be een selectie van meer dan 70.000 producten met het “Climate Pledge Friendly”-label: de retailer wil het hen zo makkelijker maken om zoekopdrachten te filteren op producten met duurzame eigenschappen.
Helpen bij duurzame keuzes
Producten met minstens één duurzame eigenschap zijn op het Belgische platform van Amazon voortaan herkenbaar aan een logo in de vorm van een groen blad en een link naar de duurzaamheidskenmerken. Ze staan ook bij elkaar in een aparte winkel op www.amazon.com.be/cpfshop, net zoals de “Brands of Belgium”-selectie met lokale producten, bijvoorbeeld.
“Dit was één van mijn prioriteiten voor 2024”, zegt country manager Eva Faict van Amazon België in een gesprek met RetailDetail. “Zeven op tien Belgische consumenten willen graag meer duurzame producten shoppen, maar 56% kan die niet vinden, of ziet niet welke producten duurzamer zijn dan andere.” Uit een onderzoek dat dat OnePoll in opdracht van Amazon in juli 2024 uitvoerde bij duizend Belgische consumenten, blijkt dat slechts 11% altijd de milieu-impact van een product begrijpt tijdens het online shoppen. Meer dan de helft (55%) van de ondervraagden wil dan ook dat retailers hen helpen om duurzamere keuzes te maken bij alledaagse producten.
70.000 producten
Het Climate Pledge Friendly-programma van Amazon selecteert producten die bijvoorbeeld gemaakt zijn met gerecycleerde en biologisch afbreekbare materialen, of die energiezuiniger zijn dan vergelijkbare artikelen, op basis van 41 gecontroleerde en erkende certificeringen van derden, zoals Rainforest Alliance, Fair for Life en Forest Stewardship Council. Wereldwijd gaat het om 1,4 miljoen producten, een selectie die vorig jaar groeide met 157%. In de Belgische webwinkel zijn het nu al 70.000. “Dat aantal gaan we snel uitbreiden.”
Amazon lanceerde de Climate Pledge in 2019, om bedrijven uit landen over de hele wereld samen te brengen met het engagement om “net zero” te worden tegen 2040, dus tien jaar eerder dan het klimaatakkoord van Parijs voorschrijft. Ook lokaal zet de retailer in op duurzaamheid: “In Antwerpen worden negen op de tien pakjes bezorgd met elektrische voertuigen, in Brussel gebruiken we cargofietsen, we gebruiken 100% hernieuwbare energie”, zegt Faict. “Onze filosofie is dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen, met de grote schaal die we hebben, en dat we andere partijen daarin mee kunnen nemen.”
Het Climate Pledge Friendly-programma is al actief in de grootste Europese markten. Tegelijk met België lanceert Amazon het nu ook in Zweden.