Leren van Ahold
Knoops werd in juni 2014 aangesteld als CEO en moest kort daarna al de grootste herstructurering bij Delhaize ooit aankondigen. Toen werd nog gewezen naar de concurrentie met Albert Heijn, terwijl opnieuw enkele maanden later duidelijk werd dat er een fusie tussen de twee bedrijven op til stond. Dat zorgde voor heel wat commotie bij de werknemers en de vakbonden, maar volgens Knoops is de rust nu grotendeels teruggekeerd.
“De toekomst is verzekerd, want we kunnen weer investeren“, zegt Knoops nu in een interview met De Tijd. Die investeringen komen er mogelijk in e-commerce, waar nieuwe initiatieven zoals HelloFresh een deel van de markt beginnen in te palmen. Voorlopig heeft de keten volgens hem echter nog geen concrete plannen voor een eigen maaltijdbox, maar dat kan veranderen na de fusie: “Het is zeker een van de domeinen waar we maximaal willen leren van Ahold. Ik heb de indruk dat ze verder staan dan ons. Alles wat we kunnen leren, zullen we leren.”
Toekomst veilig na fusie
Hij stelt ook dat de toekomst van Delhaize in België ook na de fusie veilig zal zijn: “Zowel Ahold als de groep Delhaize werkt in de landen waarin ze actief zijn met lokale merken. In België blijft het leidende merk Delhaize. Over de toekomst van de Belgische Albert Heijn-winkels zal de mededingingsautoriteit beslissen.”
In een interview legt hij ook uit waarom het verlieslatende Red Market tijdens de herstructurering ongemoeid werd gelaten: “We openen geen nieuwe Red Markets meer, maar de huidige 13 winkels blijven open. Ze zijn de research-and-developementafdeling die Delhaize tot voor enkele jaren niet had. Farmaceutische bedrijven hebben toch ook verlieslatende R&D-centra? Daar vloeien vaak vindingen uit die een commercieel succes worden.”