Met de opening van een eerste Foodmarkt in Gent maakt Jumbo duidelijk dat het volop blijft investeren om in België door te groeien. De bestaande winkels groeien met dubbele cijfers, zegt topman Ton van Veen. Daarmee komt ook rentabiliteit in zicht.
“Walhalla van food”
We spreken Ton van Veen op de openingsdag van de eerste Belgisch Jumbo Foodmarkt. De topman kijkt tevreden naar de ware overrompeling in de Gentse winkel. Na enkele moeilijke jaren, en ondanks grote uitdagingen op de thuismarkt, straalt de supermarktketen steeds meer vertrouwen uit.
Mogen we stellen dat Jumbo met deze winkel een fors statement maakt in België?
“Dat denk ik wel. Alles wat we in huis hebben, laten we hier zien. Het is duidelijk meer dan een reguliere supermarkt, het is een walhalla van food, een foodbeleving. Als ik door de winkel loop en met klanten spreek, hoor ik alleen maar enthousiaste reacties.”
Is dit een soort flagshipstore, waarmee Jumbo wil uitpakken?
“Het is in ieder geval onze trots. We hebben er tien van in Nederland en nu de eerste in België. Hier komt alles samen: onze standaard producten, onze kruidenierswaren maar vooral ons versaanbod: vers bereid, het koken, het samengaan van traditionele retail met horeca, dat zie je hier. Foodmarkt is ook voor de ontwikkeling en de innovatie van onze formule heel erg belangrijk. De grote oppervlakte biedt de mogelijkheid om bepaalde productcategorieën of recepturen uit te proberen. Wat succesvol is, kunnen we uitrollen naar onze andere winkels.”
Verschilt deze Gents vestiging sterk van de Jumbo Foodmarkt-winkels in Nederland?
“De filosofie erachter is dezelfde. We proberen hier alles te laten samenkomen om onze klanten te verwennen en de verwachtingen te overtreffen. Maar onze tien Foodmarkten in Nederland verschillen ook onderling van elkaar: onze eerste, in Breda, is toch net iets anders dan in Amsterdam of Groningen. We openen er binnenkort een grote in Scheveningen, bij Den Haag, en ook daar proberen we net weer dat lokale maatwerk in te vullen, net als hier. We leggen andere accenten in Gent, vanuit dezelfde filosofie.”
Jumbo communiceert in deze Foodmarkt heel nadrukkelijk over het lokale assortiment?
“We hebben een heel sterke landelijke formule, in Nederland en in België, maar we proberen toch op elke plaats de lokale touch te vinden. Uiteindelijk is boodschappen doen een lokale aangelegenheid. Ons streven is van onze klanten fans te maken, en dan helpt het om hele mooie lokale, streekgebonden producten toe te voegen die we specifiek voor deze winkel gesourced hebben.”
De wind in de zeilen
Is er ruimte voor meer Foodmarkt-vestigingen in België?
“Dat zou kunnen. We zijn zeker tevreden met hoe het ons vergaat in België. We groeien hard, niet alleen in aantal winkels maar ook qua omzet in de bestaande winkels. We hebben recent Roeselare geopend, nu Gent, dit jaar gaan er nog drie open. Voor volgend jaar hebben we ook al wat openingen op de planning staan. Maar waar ik nog het meest tevreden over ben is dat ook onze bestaande winkels heel hard groeien: double digit, veel harder dan het marktgemiddelde. Na een aanloop zien we dat de Belgische consument ons nu echt wel ontdekt heeft. We hebben de wind in de zeilen.”
Vanwaar komt die groei?
“Als je een duurzame relatie wil opbouwen – en dat willen we met onze Belgische klanten – dan is dat niet één keer met de vingers knippen. Je moet willen investeren, je moet het land begrijpen. De Vlaamse klant is ook best wel loyaal naar z’n supermarkt, dus die switcht niet zo heel erg makkelijk. Wat de afgelopen twee jaar steeds beter lukt, is dat we de Belgische klant konden duidelijk maken dat we niet alleen een mooie supermarkt zijn, met mooi assortiment en service, maar ook goedkoop. We kunnen steeds duidelijker communiceren dat het aanbod, de service en de kwaliteit bovengemiddeld zijn, maar dat ook de prijzen geen reden zijn om naar een ander te gaan.
Welke prijspositionering wil Jumbo hier hebben?
“We willen wel tot de goedkopere supermarkten van België behoren. We claimen niet dat we de goedkoopste zijn, maar we willen wel duidelijk goedkoper zijn dan het gemiddelde. Vaste lage prijzen zijn onze basis, maar daar bovenop zijn we ook actief met gunstige promoties, omdat we zien dat de klant daar behoefte aan heeft. We doen wat de klanten van ons vragen. Ook op de Nederlandse markt neemt het promogehalte toe.”
Naar 400 miljoen euro omzet
Deze opening maakt ook duidelijk dat Jumbo blijft investeren in België, tegen een achtergrond van bijsturen en herstructureren?
“Absoluut! Ik ben als CEO van het concern heel erg tevreden over het Belgische team. Er word hard gewerkt aan groei. Als ik de cijfers zie, denk ik dat we dit jaar 20 à 25% groei gaan halen om rond de 400 miljoen euro te eindigen. Dat is weer een heel mooie stap vooruit. Ongeveer de helft van die groei komt uit autonome groei in onze bestaande winkels. Dat draagt ook direct bij aan de winst. Ik denk dat we hier een heel mooie ontwikkeling doormaken die we heel graag bestendigen.”
Het gaat niet te traag?
“We groeien zo hard als we kunnen. De limitering is niet dat er geen middelen zouden zijn, of dat de klant ons niet zou waarderen. Het is veel meer de beschikbaarheid van locaties. Daarin ervaren we ook best wel wat tegenwerking, niet in de laatste plaats van onze concurrenten, die bezwaar aantekenen. De Belgische wetgeving verschilt op dat vlak van die in Nederland.”
Hoe frustrerend is dat?
“Het hoort erbij. Je kan het ook als compliment zien voor onze formule. Als er zoveel weerstand is tegen een nieuwe Jumbo, dan wijst dat erop dat er kennelijk iets gebeurt in een marktgebied als wij een winkel openen.”
Dat de vergunningstrajecten in België niet zo evident verlopen, helpt ook niet?
“Ik klaag er niet over. ’s Lands wijs, ’s lands eer. Het is onderdeel van België, met al het mooie wat het land voor ons te bieden heeft. Het hoort bij ondernemen en willen groeien. We moeten daar een weg in vinden. In Nederland hebben we weer andere uitdagingen.”
Snel naar break-even
Wanneer gaat Jumbo België geld opbrengen?
“We zijn niet in België gestart voor de snelle winst. Als je begint in een nieuw land, met een nieuwe business, een nieuwe organisatie, dan weet je dat de kosten voor de baten uitgaan, gedurende een aantal jaren. Je moet een hoofdkantoor inrichten, een Belgisch assortiment sourcen… en dat doe je in eerste instantie voor een beperkt aantal winkels. Elke winkel die we nu toevoegen, vergroot de dekking op onze vaste kostenbasis en daarmee reduceren we het verlies. We hebben de afgelopen jaren al een gestage afbouw van het verlies gezien. Dat is nu in Jumbo-termen minimaal: dan hebben we het over enkele miljoenen. Ik verwacht dat we heel snel het break-even punt gaan bereiken en dan naar winst gaan.”
Volgend jaar draait Jumbo België break-even?
“Dat verwacht ik zeker!”