Op 16 oktober reikt handelsfederatie Comeos de felbegeerde Mercuriusprijs uit, die al meer dan 35 jaar innovatie in de handel bekroont. Tien laureaten dingen mee naar de prestigieuze titel. Je ontdekt ze hier.
Innovatie met impact
“Het is een editie waar andere retailers extra veel van kunnen opsteken”, zegt professor Gino Van Ossel, voorzitter van de jury van de Mercuriusprijs. “De focus ligt dit jaar niet zo zeer op innovaties gelinkt aan technologische of digitale optimalisaties die grote R&D teams vragen. We zien een shift naar slimme innovaties op het gebied van communicatie, businessmodellen, dienstverlening, productassortiment en merkbeleving veelal gelinkt aan thema’s als duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De tien laureaten hebben elk met hun eigen insteek een manier gevonden om in deze uitdagende retailtijden het verschil te maken in de sector.”
Dit zijn de tien laureaten
A.S.Adventure: Care & Repair
A.S.Adventure introduceerde in 2022 een eigen hersteldienst voor wandelschoenen in een Care en Repair hub. Zo wil de retailer consumenten niet alleen aanmoedigen om te kiezen voor kwaliteitsproducten, maar ook overtuigen om de levensduur van hun producten te verlengen dankzij onderhoud en herstelling. Dit is een mooi voorbeeld van hoe slimme dienstuitbreiding zowel de klantenrelatie als de ecologische voetafdruk kan verbeteren.
Delhaize: Wonderfood Adventure
In april organiseerde Delhaize voor het eerst Wonderfood Adventure, een gloednieuw food festival dat alle Belgen wil inspireren en informeren rond alles wat met gezonde en duurzame voeding te maken heeft. In een gigantische keuken van wel 11.000 m² konden meer dan tienduizend bezoekers deelnemen aan workshops, nieuwe smaken ontdekken en kennismaken met de laatste nieuwigheden. Met dit initiatief slaagt Delhaize erin merkbeleving naar nieuwe hoogten te tillen buiten de klassieke retailomgeving en een unieke klantenervaring aan te bieden.
JBC: Op-nieuw
In maart dit jaar opende JBC als eerste Belgische retailer een eigen tweedehandswinkel in Olen. Om de kwaliteit te garanderen wordt er enkel tweedehands baby- en kinderkledij van de eigen merken verkocht, ingezameld in de eigen JBC-winkels. De goed uitgevoerde tweedehandsstrategie heeft een positief effect op klantenbinding, het aantrekken van nieuwe klanten en de ecologische voetafdruk. Een sterk fysiek antwoord op de vele, meestal meer complexe, online tweedehands alternatieven.
Mic Mac Minuscule: 2dehands geboortelijsten
Tweedehands stimuleren en aanvaardbaar maken als geschenk, dat is wat Mic Mac Minuscule doet met zijn tweedehands geboortelijsten. Het bedrijf geeft jonge ouders advies aan huis en gaat op zoek naar een tweedehandsuitzet die past bij hun smaak. Na opfrissing en een kwaliteits- en veiligheidscontrole komt alles op een online cadeaulijst. Wetende dat de ecologische voetafdruk van een geboortelijst met tweedehandse spullen 90% kleiner is dan die van een lijst met nieuwe spullen, wordt de impact van deze scale-up al snel duidelijk.
Standaard Boekhandel: young adult corners
Wie zegt dat jongeren niet langer boeken lezen? Standaard Boekhandel bewijst het tegendeel met de Young Adult corner in zijn winkels in Leuven en Gent. De corners zijn volledig afgestemd op de jonge doelgroep, zowel qua aanbod als qua shopervaring. De retailer toont zijn wendbaarheid door snel en kordaat in te spelen op de #booktok trend die al enige tijd populair is bij jongeren op TikTok en Instagram.
Van Eccelpoel: moderne versmarkt
Van Eccelpoel toont hoe je als familiezaak met meer dan 75 jaar op de teller relevant en hedendaags blijft. De kruidenierszaak groeide uit tot een moderne versmarkt waarin kwaliteit, vakmanschap en enthousiasme centraal staan. Innovatie vind je terug in de winkelinrichting, productassortiment, extra diensten en communicatieaanpak. Als gevestigde waarde laat Van Eccelpoel een nieuwe wind waaien door het klassieke retaillandschap en verbindt het inkopen doen inherent aan plezier en genot.
Victoria Benelux: direct selling 2.0
Victoria, dé marktleider in de directe verkoop van juwelen, ontwikkelde My Victoria: een tool waarmee de bestelling van juwelen tijdens home parties volledig digitaal geplaatst kunnen worden door de aanwezigen zelf. Hierdoor wordt bestellen eenvoudiger en komt er voor de consulent ter plaatse meer tijd vrij om adviezen te geven aan de aanwezigen.
WelloPet: dierenzorg ontmoet retail
WelloPet verzoent dierenzorg en -gezondheid met de basisprincipes van retail door de klant en zijn dier volledig centraal te plaatsen. Zo is de dienstverlening 24/7 beschikbaar, de filialen zijn van maandag tot zaterdag geopend met vrije ingang en brengen gezondheidsdiensten, verkoop van medicatie en die van voeding voor katten en honden samen onder één dak. Met deze vooruitstrevende aanpak is WelloPet een unieke uitdager op de markt van dieren(ver)zorg(ing). Dit jaar opende WelloPet zijn vijfde filiaal in Sint-Denijs-Westrem.
WONDR Care: no nasties
De twee openingen van de WONDR Care flagshipstores in Gent en Antwerpen veroorzaakten telkens ellenlange wachtrijen aan de ingang. Het geheime recept voor het grote succes van deze gezonde verzorgingsproducten? Een marketingaanpak die spot on is voor een jonge doelgroep, producten die goed zijn voor het milieu, je huid en haar zonder ‘nasties’ – zoals ze het zelf zeggen – en een clevere retailaanpak die de kwaliteit van de producten benadrukt. Een nieuw Belgisch merk met duidelijke retailambities.
ZEB: met de z van zelfliefde
Dat retailers een krachtig medium zijn om positieve boodschappen met impact uit te dragen, toont ZEB aan met zijn selflovecampagne. Deze campagne werd in het voorjaar gelanceerd met als doel het zelfbeeld van jongvolwassenen een boost te geven. Want uit onderzoek bleek dat op vier op de tien zich onzeker voelen over hun lichaam.
Praktische informatie
De prijsuitreiking gaat door op 16 oktober 2023, van 18u tot 23u in Kinepolis Brussel. Meer info op www.comeos.be.