Greenyard haalde vorig kwartaal 4,4% meer omzet: de volumes stegen ondanks “moeilijke weersomstandigheden in heel Europa”, een trend waarvoor de groenteverwerker waarschuwt.
Impact klimaatverandering
In het voorbije eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar groeide de vergelijkbare netto-omzet bij Greenyard met 4,4% naar 1,34 miljard euro. De groei is voornamelijk te danken aan hogere volumes (+2,8%) en een toename van de serviceverkoop (+1,0%). Er was slechts een lichte prijsstijging van 0,6%.
In het verssegment steeg de netto-omzet met 3,8% naar 1,09 miljard euro, met dank aan een volumestijging met 4,1%. Met name de Duitse markt was erg concurrentieel, waardoor de prijzen er daalden met 1%. Diepvries en conserveren groeiden met 7,1%, dit maal wel vooral te danken aan prijsverhogingen – die van vorig jaar werken nog na.
CEO Francis Kint is trots op die resultaten, zeker in het licht van het wisselvallige weer in het kwartaal: “Onze sector ondervindt de gevolgen van weersschommelingen aan den lijve. Terwijl telers en de industrie zich voortdurend aanpassen aan deze steeds veranderende dynamiek van de landbouw, zal ook de klant deze effecten in de toekomst merken, onder andere door schaarste of hogere prijzen.”