RD : Nathalie, het kan soms snel gaan. Eind vorig jaar kreeg je de leiding over First Media en in februari wordt je al geconfronteerd met de meest ingrijpende wijziging sinds decennia in één van de belangrijkste bladen in jullie portfolio. Tevreden ?
NL : Supertevreden! De Streekkrant/De Weekkrant kon die facelift best gebruiken. Het product verandert niet alleen van formaat, van broadsheet naar tabloid, ook het concept wordt aangepast. De krant krijgt echte rubrieken, een echte wekelijkse afspraak met de lezers. Deze wijziging weerspiegelt ook perfect de dynamiek binnen het huis Roularta en dat geeft ons vertrouwen voor de toekomst.
RD : Een kleiner formaat, vrees je dan niet voor minder omzet ?
NL : Absoluut niet! De nieuwe Streekkrant zal nieuwe lezers aantrekken, daar zijn we van overtuigd. Het nieuwe concept nodigt de lezer echt uit om de krant van voor naar achter volledig door te nemen. Daardoor wordt de formule ook voor adverteerders aantrekkelijker.
RD : Wat meteen opvalt zijn nieuwe vaste rubrieken zoals Smaak, Etalage, Tam-Tam. Gaan jullie dan voor verkoop van vaste plaatsen onder/naast een bepaald onderwerp ?
NL : Uiteraard! Dat is een nieuwe mogelijkheid en meteen een bijkomende troef. Vaste afspraken niet alleen met de lezer, maar ook met de adverteerder. Meer lezers én meer adverteerders, dat moet het resultaat zijn.
RD : Hoe gaan jullie deze voorkeursplaatsing in de markt zetten. First come, first served?
NL : We hebben geen gereserveerde ‘nationale’ plaatsen. We hebben steeds de volledige krant ter beschikking. Telkens een adverteerder een bepaalde plaatsing wenst, zullen we voor die reservatie nagaan of de voorkeursplaats nog beschikbaar is.
RD : Voor de Streekkrant zijn jullie afgestapt van de gebruikelijke mm/kolom prijs en overgestapt naar modules. Volgt de klant hierin ?
NL : Bij First Media hebben we geen problemen om adverteerders naar de nieuwe modules te laten omschakelen. Ze zijn dergelijke wijzigingen al gewend.
RD : Bestaat er geen verwarring met de prijzen van vorig jaar? Een halve pagina toen komt qua oppervlakte overeen met een volledige pagina nu.
NL : Die vergelijking mag men absoluut niet maken. Om te beginnen geeft een advertentie op een volledige pagina een totaal andere respons dan een advertentie op een halve pagina; ongeacht het formaat. Verder is de distributiekost die nu doorgerekend wordt, gebaseerd op het kleinere formaat. Ook de enorme inspanningen voor de redactionele omkadering, waarin het lokale nieuws centraal staat, moet je naar waarde schatten. De Streekkrant op tabloid is een totaal ander verhaal dan voordien op broadsheet. Onze prijspolitiek zal altijd in een correcte relatie staan tot het totale opgenomen volume op jaarbasis. Dit zijn we verplicht tegenover al onze klanten.
RD : Zijn er ook tabloïd plannen bij het Franstalige zusterblad Vlan?
NL: Ze denken erover na, maar meer kan ik op dit moment niet zeggen. Ze zijn zeker niet ongevoelig voor de veranderingen van De Streekkrant.
RD : Wat zijn de verwachtingen voor de nationale verkoop in 2010 ?
NL : Het jaar is redelijk goed van start gegaan. We hebben er alle vertrouwen in.
De Streekkrant goes tabloid. RetailDetail sprak met Nathalie Legouy
In bleed11 februari, 2010
Blijf op de hoogte
Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.
AbonnerenRD : Nathalie, het kan soms snel gaan. Eind vorig jaar kreeg je de leiding over First Media en in februari wordt je al geconfronteerd met de meest ingrijpende wijziging sinds decennia in één van de belangrijkste bladen in jullie portfolio. Tevreden ? NL : Supertevreden! De Streekkrant/De Weekkrant kon die facelift best gebruiken. Het product verandert niet alleen van formaat, van broadsheet naar tabloid, ook het concept wordt aangepast. De krant krijgt echte rubrieken, een echte wekelijkse afspraak met de lezers. Deze wijziging weerspiegelt ook perfect de dynamiek binnen het huis Roularta en dat geeft ons vertrouwen voor de...