Na regen komt zonneschijn, zo denken ze bij Carlsberg. De brouwer verhoogt de verwachtingen voor dit jaar, ondanks tegenvallende verkopen in de eerste jaarhelft.
Donkere wolken in China
In het voorbije kwartaal van april tot juni klokte de omzet van Carlsberg af op 21,64 miljard Deense kronen (2,9 miljard euro), licht meer dan de 21,38 miljard Deense kronen van een jaar eerder maar wel minder dan analisten hadden voorspeld. Boosdoeners zijn de sterke vertraging op de Chinese markt en het slechte weer in juni. Het volume daalde in het kwartaal met 3%.
Over de eerste zes maanden bedroeg de nettowinst 3,74 miljard kronen (500 miljoen euro) op een omzet van 38,8 miljard kronen. Hoewel de winst daarmee ook weer iets hoger was dan een jaar eerder, rekenden analisten op een nettowinst van 3,95 miljard kronen. Op alle vlak blijft de brouwer dus achter op de prognoses.
Toch verhoogt de Somersby-producent zijn winstprognose voor het hele jaar. CEO Jacob Aarup-Andersen heeft het over solide prestaties en een goede kostenbeheersing. Hij verwacht nu dat het bedrijfsresultaat autonoom tussen 4 en 6% zal groeien, tegenover de eerder voorspelde 1 tot 5%.