Elon Musks socialemediaplatform X sleept Mars en Unilever voor de rechter omdat ze niet meer adverteren op het voormalige Twitter. Ook in Duitsland heeft Musk het aan de stok met verschillende retailers.
“Systematische boycot”
Musks speeltje beschuldigt Mars, Unilever en nog andere bedrijven van een “samenzwering” tegen het platform, en dat zou in strijd zijn met de Amerikaanse mededingingswetgeving. Aanleiding is de Global Alliance for Responsible Media (GARM), waarin verschillende grote adverteerders zich al in 2019 hebben gegroepeerd.
Deelnemende bedrijven willen ervoor zorgen dat hun advertenties niet naast mogelijk opruiende, racistische of extremistische content te zien kan zijn, en keerden daardoor Twitter en ook een tijdlang Facebook de rug toe. Musk noemt het echter een systematische boycot en nu eist X dat de bedrijven de miljarden aan verloren advertentie-inkomsten vergoeden.
De kans dat X gelijk krijgt is echter klein, aangezien zelfs een politieke boycot meestal onder vrijheid van meningsuiting valt. Musks bedrijven verliezen trouwens steeds meer aanhangers: 47 Duitse organisaties, waaronder ook Aldi Nord en onlinewarenhuis Otto, trokken recent weg van X omdat ze het platform desinformatie en haatoproepen verwijten. De Duitse drogisterijketen Rossmann bant Tesla dan weer uit zijn bedrijfsvloot (34 van de zowat 800 auto’s) omwille van de vele opruiende uitlatingen van Musk, die steeds openlijker de kant van de veroordeelde presidentskandidaat Donald Trump kiest.