Hoe kijkt de Belg naar Belgische voeding en dranken? Op vraag van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsbedrijven, onderzocht iVOX het “nationale buikgevoel” en stelde vast dat is wel degelijk een voorliefde is voor lokale voeding.
‘Coup de cœur’ voor de driekleur
Liefst 72% geeft aan bewust Belgische voeding en dranken te kopen om de lokale economie te steunen. 84% van de Belgen is het er ook mee eens dat Belgische producten kopen bijdraagt een duurzaam voedingssysteem.
De Belgische consument wil zijn steentje bijdragen aan de lokale economie door Belgische voedingsproducten in haar winkelmandje te leggen. De klassieke paradepaardjes vinden we hier uiteraard terug: bier en chocolade scoren hoog, maar de echte medailles gaan naar groenten en fruit, vlees(waren) en brood en gebak. De consument beschouwt deze als ‘lokaal geteelde of geproduceerde’ producten. Ook bieren en zuivel vervoegen het rijtje, gevolgd door een resem andere producten.