Oneerlijke praktijken
Flink wat van die klachten gaan over klanten die reeds betaalde aankoopbonnen niet ontvangen hebben. Ook de klantendienst van Groupon moet het bij de klagers vaak ontgelden wegens te lange wachttijden aan de telefoon en geen antwoord op herhaalde e-mails. Als resultaat is de Economische Inspectie een dossier aan het voorbereiden tegen Groupon wegens “oneerlijke praktijken jegens de consument”, dat wellicht aan het Parket zal worden overgemaakt.
In een reactie aan de krant ontkent topman Pieter-Jan Van De Pitte van Groupon Benelux de cijfers niet, maar hij relativeert ze wel: “We sluiten dagelijks duizenden verkoopdeals. Wat zijn dan een tachtigtal klachten? Onze bedrijfspolitiek is duidelijk: als een verkoopdeal niet kan doorgaan, krijgt de klant zijn geld terug.” Volgens de Economische Inspectie is dat echter lang niet altijd het geval en ook Test-Aankoop vindt dat de website zijn handen te vaak in onschuld wast als er iets fout loopt.
Ook officiële klacht van reisbureaus
Nauwelijks een maand geleden werd Groupon ook al aangeklaagd door de VVR, de Vlaamse Vereniging van Reisbureaus. Die diende toen een klacht in bij de Economische Inspectie tegen een actie waarbij Groupon reisvouchers aanbod tegen een prijs exclusief luchthaventaksen, brandstoftoelagen en andere extra’s. Volgens de reisbureaus een “flagrante overtreding van de wet op de marktpraktijken”.
De reisbureaus hebben het al langer gemunt op Groupon. Nog half juli jongstleden heeft de VVR een proces in eerste aanleg gewonnen tegen Groupon, toen omdat de website reizen aanbood zonder over de vereiste licentie te beschikken.