Aldi Nord en Aldi Süd hebben vorig jaar samen een wereldwijde omzet gerealiseerd van 112 miljard euro: een groei met 8,7% en een nieuw record. De internationale expansie versnelt nog, vooral bij Aldi Süd.
Groei in de VS
Dat Aldi Nord vorig jaar een omzet boekte van 29 miljard euro – een groei met 7,5% – meldden we vorige maand al. Aldi Süd is nog een pak groter: het bedrijf verhoogde vorig jaar de omzet van 76 naar 83 miljard euro. Opgeteld waren beide bedrijven in 2023 dus goed voor 112 miljard euro, een groei van 8,7%, meldt Supermarkt Inside. Hoewel Aldi Nord en Süd juridisch gezien aparte bedrijven zijn, werken ze steeds nauwer samen, onder andere met gemeenschappelijke huismerken.
Wereldwijd exploiteert Aldi nu zowat 12.000 winkels, een aantal dat nog significant zal stijgen: alleen al in de Verenigde Staten staan er tegen eind 2028 zeker 800 bijkomende vestigingen op de planning, goed voor een investering van negen miljard dollar (acht miljard euro).
Vorig jaar nam Aldi Süd al 397 supermarkten van de formules Winn-Dixie en Harvey’s Supermarket in het zuidoosten van de Verenigde Staten over van Southeastern Grocers, waarvan de meeste vestigingen zullen worden omgebouwd. In het Verenigd Koninkrijk wil Aldi Süd bovenop de bestaande duizend winkels er nog eens 500 nieuwe openen. Aldi Nord van zijn kant had eerder al gemeld dat de doelstelling ligt op 6000 Europese winkels eind 2026, een groei van 700 winkels vergeleken met eind 2023.
(Dit artikel is op 9 juli bijgewerkt met een verduidelijking vanwege Southeastern Grocers. Een eerdere versie van het artikel zei (verkeerdelijk) dat alle vestigingen van SG zouden worden omgebouwd tot Aldi.)