Op naar de 7,5 miljoen euro
Vorig jaar boekte het bedrijf uit Sint-Amands (Klein-Brabant, provincie Antwerpen) een omzet van 6,56 miljoen euro, een groei met 10% tegenover 2013. Tijdens de eerste helft van dit jaar kwam daar nog eens 25% bij. In zakenblad Trends zeggen zaakvoerders Hans Van Weyenberg (derde generatie van het familiebedrijf) en Paul-Henri Verhelst (extern) te mikken op een omzet van 7,5 à 8 miljoen euro voor heel 2015.
De export, intussen goed voor een vijfde van de omzet, is daarbij de groeimotor: Boerinneke is onder meer verkrijgbaar in de Verenigde Staten, Canada, Singapore en Saoedi-Arabië. In eigen land verkoopt het bedrijf zijn chocopasta’s bij grote distributeurs als Colruyt, Carrefour en Delhaize. De overname van die laatste door Ahold ziet Paul-Henri Verhelst trouwens als een heuse opportuniteit: “Misschien opent de fusie de deur om onze producten in heel Nederland in de rekken te krijgen.”
“De grootste van de kleintjes”
“De markt van chocopasta’s is een mature markt. De volumes kennen slechts een minimale groei”, aldus nog Paul-Henri Verhelst. “Met Nutella is er een dominante speler die zowat 60% van de markt in handen heeft, private labels zijn goed voor 20%. De resterende 20% wordt verdeeld onder een aantal kleinere spelers, van wie wij met 6 à 7% de grootste zijn.”
Boerinneke produceert chocolade-, speculaas- en amandelpasta onder eigen naam, is daarnaast actief op de privatelabelmarkt (Oxfam is een van de klanten) en startte twee jaar geleden ook met gespecialiseerde vullingen voor industriële klanten. Bij Boerinneke werken 25 mensen, die jaarlijks 2.000 ton chocoproducten verwerken.