(Publireportage) In de afgelopen 35 jaar heeft Mars Ice Cream zich van een ambitieuze nieuwkomer ontwikkeld tot een toonaangevende naam in de ijsindustrie. Deze zomer trakteert Snickers Ice Cream bezoekers van Tomorrowland in België op een unieke smaakbeleving.
Speciale samenwerking
Met voortdurende groei en innovatie, onder meer door nieuwe producten zoals Snickers White en Snickers Creamy Peanut Butter, bevestigt Mars Ice Cream zijn pionierspositie in het ice cream bar segment. In 2022 lanceerde Mars nog de M&M’s Mini Ice Cream in België, dat bekendstaat als een vrijwel ideale testmarkt door zijn unieke marktkarakteristieken. Om zijn 35-jarig bestaan te vieren, kondigt Mars Belgium een speciale samenwerking aan tussen Snickers Ice Cream en Tomorrowland in België, waarmee het de band met het Belgische publiek verder versterkt.
Volgens onderzoeksbureau GfK haalt 85 tot 90% van de Belgische huishoudens wel eens ijs in huis en zo’n 10% trakteert zichzelf minstens één keer per jaar op Mars Ice Cream. Een bewijs dat het merk een bijzondere plaats inneemt in de harten en koelkasten van velen. Daarnaast is België een land van ijsliefhebbers en staan de Belgen op de derde plaats wereldwijd qua hoeveelheid ijs die per persoon wordt gegeten. Sinds 1989 biedt Mars Ice Cream zijn chocoladerepen in ijsvorm aan, een revolutionaire innovatie die een mix van bekende merken, unieke smaak- en textuurervaringen en voortdurende innovaties omvat. Dit alles blijft tot 35 jaar later relevant. Het grootste verschil tussen de ‘gewone’ en de ‘ijsvariant’? De ‘nougat’ maakt plaats voor roomijs.
Mars Ice Cream kent groei met dubbele cijfers
In de laatste vier jaar groeide het portfolio van Mars Ice Cream in België met dubbele cijfers. Dat succes kan toegeschreven worden aan verschillende factoren. Ten eerste, de trend van vaker buitenshuis zijn en de behoefte aan makkelijke ‘on the go’ opties, waarbij de individuele porties van Mars Ice Cream perfect aansluiten. Tijdens de zomermaanden vormen de ijsrepen een uitstekend complementair alternatief voor de gebruikelijke chocoladerepen. Bovendien, met meestal minder dan 200 kcal per portie, zijn ze een aantrekkelijke optie voor wie op zoek is naar een lichter momentje van plezier. Tot slot zijn de ijsrepen gemakkelijk te delen met vrienden en familie, wat een zorgeloze oplossing voor een dessert biedt.
Naast de populaire ijsvarianten van klassiekers als Mars, Snickers, Bounty, en Twix, introduceerde Mars in 2022 in België een nieuwe variant: M&M’s Mini Ice Cream. Deze ijspralines met een laagje melkchocolade en gevuld met M&M’s mini’s vormen een ideale aanvulling binnen het hapklare (‘bite size’) segment, het snelst groeiende in de ijscategorie. Na een succesvolle lancering in België en de titel ‘Product of the Year’ in de ijscategorie in 2023, wordt deze productinnovatie in 2024 uitgerold in heel Europa.
Het is geweten dat België een aantrekkelijk ‘testland’ is voor nieuwe producten, dankzij een mix van wereldspelers en lokale merken, een representatieve retailstructuur van kleine buurtwinkels tot grote hypermarkten voor Europa, en de uitgesproken liefde van de Belg voor ijs. Volgens Statista-cijfers uit 2023 consumeert de Belg jaarlijks 16,4 kg per persoon, waarmee ze op de derde plaats staan in de wereldranglijst.
Partnerschap tussen Snickers Ice Cream en Tomorrowland in België
Dit jaar is speciaal voor Mars Ice Cream met de 35ste verjaardag van Snickers Ice Cream en het 20-jarig bestaan van Tomorrowland. Dit vormt de perfecte gelegenheid voor een meerjarig partnerschap tussen deze twee iconen. Snickers Ice Cream heeft overtuigende troeven: als eerste merk in de chocoladerepen en een van de top 15 chocolademerken wereldwijd, heeft het ook in België een sterke positie in de ijscategorie veroverd. De samenwerking met Tomorrowland, eveneens een sterk globaal merk, is gebaseerd op gedeelde waarden zoals plezier, verbinding, inclusiviteit, en een focus op kwaliteit, beleving en innovatie.
Aubry Locht, Category & Portfolio Director bij Mars, licht toe: “We promoten onze merken overwegend via traditionele kanalen, maar nu kiezen we voor een meer ‘disruptieve’ aanpak door ons te verbinden met Tomorrowland, het iconische Belgische outdoor dancefestival. We streven ernaar een unieke ervaring te bieden tijdens dit evenement en onze producten op een nieuwe manier te laten ontdekken. Festivalgangers kunnen onze Snickers Ice Cream proeven, er zal een ‘Ice Cream experience area’ zijn, en natuurlijk geven we consumenten de kans om tickets te winnen voor dit internationale spektakel. Zo willen we onze band met het Belgische publiek versterken.”
Het partnerschap met Tomorrowland in België is voor meerdere redenen een doordachte en logische keuze voor Mars. Zo heeft het evenement, onder andere, een enorm bereik, waardoor de samenwerking op lange termijn schaalbaar is binnen een internationale context.
“Er zijn niet veel kansen om – 2 keer – 200.000 mensen in één weekend te bereiken,” voegt Tom Leemans, Global Ice Cream Director bij Mars, toe. “Bereik is cruciaal voor ons, maar het moet uniek en van hoge kwaliteit zijn. Festivalgangers zullen de unieke beleving van Tomorrowland kunnen associëren met de smaakervaring van Snickers Ice Cream. Voor ons is dat een perfecte combinatie, 1+1=3.”
Inzichten in de ijscategorie wereldwijd
Wereldwijd heeft de ijscategorie een indrukwekkende marktwaarde van 86 miljard USD, met een gestage jaarlijkse omzetgroei van ongeveer 5%. IJs wordt wereldwijd gezien als een bron van plezier en een ‘emotionele oppepper’, iets dat ook duidelijk werd tijdens de coronapandemie. Mensen over de hele wereld genieten van lokale smaken en texturen, zoals matcha in China en pistache in Italië, maar verrassend genoeg blijven vanille, chocolade en aardbei wereldwijd de drie favorieten. Mars Ice Cream blijft zich positioneren als een uitdager in deze competitieve categorie, met een wereldwijd marktaandeel van 3 tot 4%. Er is dus ruimte en ambitie voor groei.
Tom Leemans, Global Ice Cream Director bij Mars, benadrukt: “De rol van Mars? To keep ice cream hot. Met innovatie, nieuwe smaakvarianten en -ervaringen de consument blijven verrassen en boeien en de magie van onze iconische merken tot leven brengen in de ijscategorie. Leuk feit: één op de drie liefhebbers van Mars Ice Cream vindt de ice cream variant zelfs een tikkeltje lekkerder dan de klassieke chocolatereep”.
Focus op productinnovaties en diversificatie
Mars heeft ambitieuze plannen om zijn positie in de ijsmarkt verder te versterken door nieuwe smaak- en textuurvarianten te introduceren. Het bedrijf zet in op productinnovatie binnen het assortiment Snickers Ice Cream, inclusief nieuwe varianten zoals Snickers Crisp, Snickers Creamy Peanut Butter en Snickers White. Daarnaast speelt Mars in op de groeiende vraag naar hapklare producten, het ‘bite size’-assortiment, en de ‘foodsharing’ trend met de Europese uitrol van M&M’s Ice Cream Mini.
De uitdagingen voor Mars in deze sector liggen vooral in het voortzetten van innovatie en differentiatie in smaken. Een essentieel onderdeel is daarnaast het bieden van een aantrekkelijke winkelervaring, vooral tijdens het zomerse piekseizoen. Mars zet daarom actief in op het vormen van sterke partnerschappen met klanten en retailers, om innovaties op een innovatieve manier naar de winkelvloer te brengen, zoals bijvoorbeeld met de Tomorrowland activatie, met als doel de groei in deze “happiness categorie” voort te zetten.