Aldi Nord boekte vorig jaar 7,5% meer omzet, met dank aan internationale expansie. Veel winst houdt de Duitse discounter daar niet aan over, maar dat hindert de keten niet om weer sterker op prijs in te zetten.
Beter zonder Denemarken
Aldi gaat de komende tijd voor een agressievere prijspolitiek. Na jaren van reorganiserings- en moderniseringswerken, waardoor promoties even op een lager pitje kwamen te staan, wil de discounter die naam weer waarmaken. De investeringen beginnen immers op te brengen en de winst is in 2023 aanzienlijk verbeterd, meldt Lebensmittel Zeitung.
In alle landen was de EBIT vorig jaar positief, al is dat voor een stuk te danken aan het feit dat Aldi ook een deel van zijn winkelpanden in eigen bezit heeft. In 2023 zette de keten haar verlieslatende activiteiten in Denemarken stop, terwijl de groep het moeilijk blijft hebben in Frankrijk en ook op de Duitse thuismarkt nog de gevolgen voelt van de forse investeringen.
Focus op buitenland
De netto-omzet groeide met 7,5% naar 29 miljard euro. Behalve aan flinke expansie – de keten opende bijna honderd winkels buiten Duitsland – was de groei natuurlijk ook te danken aan de hevige inflatie, maar volgens GfK presteert Aldi desalniettemin beter dan de markt. Het bedrijf won ook in alle landen marktaandeel. De Duitse thuismarkt brengt Aldi ruim 6,2 miljoen euro netto-omzet per winkel op, in het buitenland blijft dit lager.
In 2024 plant Aldi Nord nog 200 nieuwe winkelopeningen, waarvan 60 in Polen. Wel worden de nieuwe winkels kleiner en goedkoper om in te richten: in plaats van op 1100 à 1200 mikt de keten nu op 1000 m² voor een vestiging. Ook reorganiseert de discounter zijn inkooporganisatie om nog meer op huismerken te focussen en het assortiment te verkleinen tot zowat 1800 artikelen.