Colruyt moet op zoek naar een nieuwe naam voor zijn ‘Eco-score’. De naam van het duurzaamheidslabel werd (succesvol) aangevochten door de biosector.
72% vertrouwen
IFOAM, de koepelorganisatie voor biologische voeding en landbouw, spande vorig jaar aan tegen de benaming ‘Eco-score’, zoals Colruyt Group en initiatiefnemers Yuka en het Franse agentschap ADEME die gebruiken. Omdat ‘eco’ in veel talen een synoniem is van ‘bio’, vindt de organisatie de naam te verwarrend.
Vanwege de EU mogen de termen ‘bio’ en ‘eco’ inderdaad niet worden gebruikt als ze consumenten kunnen misleiden, dus is er na bemiddeling een akkoord bereikt: de naam Eco-score zal ten laatste eind dit jaar verdwijnen. Wel zijn beide partijen het eens over het idee achter het label en over “het belang om consumenten te voorzien van betrouwbare en transparante informatie over de milieu-impact van voedselproducten om hen te helpen meer verantwoorde en duurzame keuzes te maken”.
Colruyt reageert tegenover Vilt dat de supermarktgroep “op dit moment nog geen stappen heeft ondernomen om de Eco-score aan te passen”. Het logo, een groen blaadje, wordt ondertussen al door de helft van de klanten herkend en door 72% vertrouwd.