De eerste twee vestigingen van Jack’s, de nieuwe discountformule van Tesco, hebben de deuren geopend. De bedoeling van de Engelse retailreus is dat de prijzen er lager liggen dan bij Aldi en Lidl.
Investering van 25 miljoen euro
In het Verenigd Koninkrijk zijn discounters Aldi en Lidl rijzende sterren: andere supermarktketens zien er hun marktaandeel al jaren door bedreigd. Zo ook Tesco, zeker nu concurrenten Sainsbury’s en Asda het op een akkoordje gooien en willen fuseren. De Britse marktleider lanceert daarom Jack’s, een nieuwe supermarktformule waarmee de retailer een antwoord wil bieden op het discountgeweld. “We hebben nagedacht over wat klanten willen, en hoe hen dat op de meest kostenefficiënte, prijsgerichte manier mogelijk te brengen. De bedoeling is om de goedkoopste te zijn voor consumenten”, aldus CEO Dave Lewis aan BBC.
Jack’s, vernoemd naar de Tesco-oprichter Jack Cohen, voert een assortiment van zo’n 1.800 producten onder het eigen label Jack’s en 800 onder andere merken. Ter vergelijking: in het VK heeft een gemiddelde Tesco-supermarkt een aanbod van pakweg 35.000 artikelen, een Aldi-vestiging 1.800.
De eerste twee winkels hebben de deuren geopend in Chatteris (vlakbij Cambridge) en in Immingham (bij Hull), beide in het Oosten van Engeland. Op korte termijn staan tien tot vijftien vestigingen op de planning, waarvan vijf in voormalige panden van cash&carry-keten Metro en twee in Tesco-winkels die de keten eerder zelf afstootte. Voor de overige filialen zijn nieuwe locaties uitgezocht.
Topman Lewis vreest niet voor kannibalisatie ten opzichte van de bestaande Tesco-supermarkten: hij wil integendeel zelfs een vestiging op de site van een Tesco-hypermarkt openen om het gedrag van consumenten te kunnen vergelijken. Met het nieuwe concept gaat een investering van 25 à 30 miljoen euro gepaard.