Danone lanceert een nieuwe strategie: de afgelopen jaren heeft de yoghurtproducent naar eigen zeggen ondermaats gepresteerd, maar nieuwe CEO Antoine de Saint-Affrique wil het tij keren.
Gebrek aan focus en actie
“Vandaag is een belangrijke stap gezet voor Danone. We hebben een nieuwe CEO, een nieuwe strategie en een duidelijke doelstelling: de organische groei versnellen om terug te keren naar een duurzame waardecreatie,” kondigt bestuursvoorzitter Gilles Schnepp de nieuwe strategie ‘Renew Danone’ aan.
Bij zijn aantreden half september liet de nieuwe CEO meteen een evaluatie opstellen van de producent van Activia en Evian, en die is niet mals. Het bedrijf heeft in het verleden ondermaats gepresteerd en doet het minder goed dan concurrenten. Dat komt door “een gebrek aan focus”, “late en ondermaatse innovatie-inspanningen, inconsistente uitvoering en lage investeringen”.
Beginnen voor eigen deur
De topman verwijt ook een gebrek aan aandacht voor het kernassortiment. Een nieuwe strategie moet de groep daarom eerst weer op het goede spoor krijgen wat betreft de huidige activiteiten, vooraleer er over verdere expansie wordt nagedacht. De Saint-Affrique haalt de teugels strak aan en heeft het onder meer over “sterkere discipline”, betere uitvoering en sneller reageren.
Het plan is opgebouwd rond vier – bewust vaag gehouden – strategische pijlers. Een eerste is het herstel in de kerncategorieën en -regio’s, waarna er “selectieve uitbreiding” kan volgen. De producent wil ook meer en gerichter investeren in innovatie, uitgedrukt als het “zaaien van toekomstige groeimogelijkheden”. Er zal bovendien meer rotatie in de merkportefeuille komen, wat erop neerkomt dat stopzettingen en overnames in het verschiet liggen. Minstens 10% van de omzet moet gaan naar veranderingen in het merkaanbod.
Volledig vernieuwde bestuursraad
Op korte termijn betekent het dat Danone uitgaat van een vergelijkbare omzetgroei tussen 3 en 5% tegen 2024 en een nog hogere winstgroei. In 2022 zal de marge evenwel te lijden hebben onder 10 tot 15% hogere inputkosten door de inflatie. De vorig jaar aangekondigde reorganisatie, waarbij 1850 banen worden geschrapt, gaat ondertussen onverminderd door.
Danone maakt tegelijk schoon schip in zijn raad van bestuur. Sinds juli vorig jaar wordt de bestuursraad vernieuwd met nieuwe leden en tegen april 2023 zal die vernieuwing volledig zijn afgerond. “We beginnen aan een vernieuwingsreis met een waardige bestemming: Danone terugbrengen naar waar het thuishoort”, klinkt het strijdvaardig.