ClientEarth en Plastic Soup Foundation dienen klacht in bij de Nederlandse beurswaakhond AFM tegen Ahold Delhaize. Volgens de milieuorganisaties blijft het supermarktconcern veel te vaag over zijn plasticgebruik.
Risico voor beleggers
De milieuclubs beroepen zich op Europese regels die bepalen dat bedrijven verslag moeten doen van de impact van hun activiteiten op het milieu. Ahold Delhaize zou op dit vlak tekortschieten en minder informatie over het gebruik van plastic verpakkingen verschaffen dan andere ketens.
Dat gebrek aan informatie zou niet alleen voor het bedrijf zelf, maar ook voor beleggers risico’s opleveren. Het terugdringen van het gebruik van plastic is belangrijk voor het halen van de klimaatdoelstellingen en bedrijven zullen daar in de toekomst steeds meer op afgerekend worden, stellen de organisaties.
Huismerkproducten
De Plastic Soup Foundation deed zelf een onderzoek naar de verpakkingen van meer dan 4.000 huismerkproducten van Albert Heijn. Meer dan 80% daarvan was in plastic verpakt. Op basis daarvan concludeert de organisatie dat Albert Heijn, “als marktleider en zelfverklaarde duurzaamste supermarkt van Nederland, veel beter zijn best moet doen.”
Ahold Delhaize gaat de klacht onderzoeken, schrijft Business Insider. Het supermarktconcern rapporteert naar eigen zeggen jaarlijks over de vooruitgang die het boekt inzake het terugdringen van plastic. De inspanningen van de retailer zouden zich vooral toespitsen op die zaken waar hij een directe impact kan maken. Daaronder vallen onder meer de verbetering van de verpakking van huismerkproducten, het afbouwen van plastic voor eenmalig gebruik en het recycleren van plastic afval uit de eigen locaties.