Deliveroo tekende in het eerste kwartaal weer een dubbelcijferige groei op. Zelfs zonder coronabeperkingen vinden mensen hun weg naar het bezorgplatform, en dat doen ze steeds meer om boodschappen te bestellen.
Leverdienst van de supermarkten
Deliveroo verkocht 12% meer in het eerste kwartaal van 2022, het aantal bestellingen groeide met 18%. Een sterke prestatie, vindt de maaltijdbezorger zelf, aangezien een jaar geleden nog strenge coronabeperkingen en her en der zelfs lockdowns waren. De groei is vooral te danken aan de Britse thuismarkt (20% meer bestellingen), maar ook internationaal boekte de koerierdienst 11% meer bruto-omzet op 16% meer orders.
Oprichter Will Shu is vooral blij met de uitbreiding van het aantal samenwerkingen met retailers. Deliveroo ontpopt zich zo steeds meer tot een volwaardige boodschappenbezorger: vorig kwartaal breidde de samenwerking met Amazon Prime uit naar Frankrijk en Italië, begon Deliveroo te bezorgen voor Carrefour in Italië en startte het met WHSmith een proefproject om bezorging vanuit tien winkels in het Verenigd Koninkrijk te testen. Ook de banden met Waitrose haalde het bezorgplatform verder aan. Net vandaag kondigde de bezorger nog een nieuwe samenwerking met Albert Heijn aan.
Voor de rest van het jaar houdt het bedrijf niettemin vast aan zijn ietwat pessimistische verwachtingen. De bruto-omzet zal naar verwachting tussen de 15 en 25% hoger uitkomen, vooral dankzij de tweede jaarhelft, en een brutoverliesmarge tussen de 1,5 en 1,8%. “Het consumentengedrag kan in de loop van het jaar matigen”, waarschuwt Shu, die ook de aanhoudende onzekerheid over de oorlog in Oekraïne en de inflatie noemt.