Coca-Cola waarschuwt voor een stevige terugval van zijn financiële resultaten in het tweede kwartaal. Sinds begin april is de verkoop van de drankengigant ten gevolge van de coronacrisis met zowat een kwart gedaald.
Impact lockdown
Zoals verwacht laat de daling van de verkoop laat zich vooral voelen in het ‘weg-van-huis-segment’: de verkoop op verplaatsing, bijvoorbeeld in cafés en restaurants, maakt ongeveer de helft van de omzet uit van Coca-Cola. Sinds begin april zijn de verkochte volumes bij het Amerikaanse bedrijf met 25% teruggelopen, schrijft HLN.
Eind februari zag het er nog erg goed uit voor Coca-Cola, met een volumegroei (zonder China) van zo’n 3%. Nadien namen steeds meer landen maatregelen tegen het coronavirus, wat uiteraard een directe impact had op de verkoop.
Onzekere toekomst
Uiteindelijk boekte de drankengigant in het eerste kwartaal een omzet van 8,6 miljard dollar (7,9 miljard euro), een daling van 1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral in China stond de verkoop fel onder druk, als gevolg van de uitbraak van het coronavirus. Het bedrijfsresultaat daalde met 2% tot 2,4 miljard dollar (2,2 miljard euro).
Hoe groot de financiële impact van de crisis uiteindelijk zal zijn op de resultaten van het tweede kwartaal en de rest van het jaar, is op dit moment onduidelijk, stelt Coca-Cola. Het hangt onder meer af van hoelang de coronamaatregelen in voege blijven en hoe snel de economie zich weer herstelt.