De Franse supermarktketen Monoprix biedt zijn producten aan via Prime Now van Amazon: de bestellingen worden voorbereid in de winkels van de retailer en levert ze in de noordelijke regio van Parijs.
6.000 referenties extra voor Amazon Prime Now
Sinds 2016 opereert Amazon Prime Now, de online boodschappendienst van de Amerikaanse e-commercereus, al in Parijs, maar heeft er dankzij Monoprix 6.000 nieuwe referenties bij. Vooral voedingsaanbod kwam Prime Now immers nog tekort om succesvol te zijn in Frankrijk: bij de start telde het amper 1.500 SKU’s in voeding. Sindsdien sloten wel kleinere, gespecialiseerde enseignes, zoals Bio c’Bon, Fauchon, Lavinia en Truffaut, zich aan, maar daarmee bereikte Prime Now nog geen kritische massa. Uiteindelijk voegde Amazon zelf een assortiment van 3.200 verschillende voedingswaren en 5.300 drogisterij-artikelen toe.
Monoprix draagt nu in totaal 6.000 referenties bij, waarvan 4.500 voedingsproducten, berekende Linéaires. Daarvan zijn 1.500 referenties verse voeding, hoewel er nog enkele hiaten in de catalogus zitten. Zo zijn er nog geen stukjes rundvlees en is er alleen industrieel brood. Op de eigen site heeft Monoprix nochtans een breder assortiment met 12.000 referenties alleen al aan voedsel.
Levering gratis binnen de twee uur
Ondanks vergelijkbare prijzen – de prijzen op Prime Now zijn volgens Linéaires niet identiek – zijn de beide online boodschappensystemen evenwel sterk verschillend. Terwijl de bestellingen op monoprix.fr worden voorbereid in een speciaal magazijn en vanaf eind 2019 door Ocado, worden bestellingen voor Prime Now in de winkels zelf klaargezet. Amazon organiseert dan de verdere levering.
Ook is er bij monoprix.fr een minimumbedrag van 50 euro, met een leveringskost van 5 tot 8 euro. Bij Prime Now, daarentegen, betaalt Monoprix een commissie aan Amazon, die een bezorgkost van 3,90 euro telt. Deze zit echter vervat in de abonnementsprijs van 49 euro per jaar voor Prime-leden. Bestellingen van minimum 60 euro worden zo gratis binnen de twee uur geleverd.
In de toekomst wil Monoprix het aanbod op Prime Now uitbreiden tot 10.000 referenties en naar de rest van Parijs uitrollen.