Albert Heijn vertrekt niet uit België, maar gaat integendeel het aantal winkels zelfs verdubbelen. De formule is complementair met Delhaize, vindt Ahold Delhaize. De keten van de leeuw stelt zelf ook een erg ambitieus expansieplan voorop, inclusief afhaalpunten van Bol.com.
Onder leiding van Delhaize
Ahold Delhaize verschafte vanochtend duidelijkheid op ondernemingsraden bij zowel Delhaize België als van Albert Heijn België, schrijft De Standaard. De fusiegroep bevestigt in een persbericht tot de conclusie te zijn gekomen dat beide retailmerken erg complementair zijn. “Delhaize en Albert Heijn hebben een ijzersterk en complementair klantenvoorstel voor de Belgische klanten”, zo luidt het. Delhaizeklanten stellen de winkelbeleving en de kwaliteit op prijs, Albert Heijn lokt meer prijsgevoelige shoppers en nieuwe Belgen. Met de twee formules samen kan de retailgroep de hele markt afdekken, is de redenering.
Beide formules blijven de komende jaren winkels openen, maar de expansieteams worden samengevoegd tot één team onder leiding van Delhaize België. Voor elke locatie beslist dat team welke formule het meest geschikt is. De komende drie tot vier jaar wil Delhaize tot 300 winkels openen, waarvan een honderdtal supermarkten (waaronder ook AD of Proxy) en 200 gemakswinkels onder de merken Shop & Go en Fresh Atelier, met afhaalpunten. Albert Heijn zou in dezelfde periode dertig tot vijftig winkels willen openen, waardoor het totale winkelpark zowat verdubbelt. De winkels komen voorlopig enkel in het Nederlandse taalgebied. Webwinkel bol.com zal bovendien nu ook afhaalpunten openen in de Delhaize-supermarkten.
Met deze mededeling schept de retailer helderheid over de toekomst. Dat Delhaize nadrukkelijk het leidende merk blijft in België, zal zeker de aangesloten winkeliers geruststellen. Voor de concurrenten op de Belgische markt is de boodschap wellicht minder goed nieuws: ze zullen moeten strijden tegen een grotere, veelzijdige en vooral eendrachtige organisatie.