De Leuvense brouwer AB InBev gaat minder investeren in zijn witbier Hoegaarden. Het bier is geen prioriteit meer in Europa en dus gaat AB InBev meer investeren in andere bieren, zoals de radlervarianten van Hoegaarden.
Dalende populariteit
AB InBev heeft lang veel geïnvesteerd in Hoegaarden, dat momenteel erg bekend is in België, Nederland en Frankrijk. Daarnaast is het biermerk ook te vinden in andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk. Toch ziet AB InBev niet meer zoveel potentiële groei in het witbier.
In België en Nederland is de verkoop dan ook al een tijdje stabiel en in Frankrijk is er zelfs sprake van een lichte daling. Ook andere merken stellen vast dat witbier minder populair is geworden in eigen land en de buurlanden. “Wij verkopen ons witbier Vedett White vooral in het buitenland, zoals in Japan en China”, zegt brouwer Duvel Moortgat. “In eigen land is de vraag klein, omdat België verwend is met een diverse aanbod speciaalbieren.”
De beslissing van AB InBev wil niet zeggen dat het niet meer gaat investeren in Hoegaarden. “Hoegaarden blijft net als bijvoorbeeld Leffe een internationaal merk”, zegt Stuart MacFarlane, directeur van de Europese markt bij AB InBev. “In Azië behoudt Hoegaarden zijn titel als focus brand. Daar blijft het dus wel een merk waar we in investeren om het te laten groeien. In de afgelopen jaren steeg de populariteit van Hoegaarden in Rusland, China en Zuid-Korea.” Ook in fabriek van Hoegaarden, waar momenteel 80% voor export wordt geproduceerd, zal geïnvesteerd worden.