Inditex, eigenaar van modeketens Zara en Massimo Dutti, heeft het voorbije jaar een mooie groei opgetekend, ondanks een sterke euro. Vooral de online verkoop van kleding doet het erg goed.
Sterke online verkoop
Binnen de grote modeconcerns is Inditex een buitenbeentje, toch als het aankomt op de online verkoop van kleding: het bedrijf registreerde het aflopen jaar een groei van maar liefst 41% voor zijn online sales, die nu 10% van de nettoverkoop van Inditex uitmaken. Het Spaanse bedrijf opende dan ook een flink aantal webshops in Azië: zo konden klanten in India, Maleisîë, Singapore, Thailand en Vietnam in 2017 voor het eerst terecht op webshops van Zara en co. De jaaromzet klokte af op 25,34 miljard euro (+9%)en leverde de modegroep een nettowinst op van 3,37 miljard euro (+7%).
Ook het nieuwe jaar zet Inditex alvast goed in: zonder het effect van wisselkoerseffecten mocht Inditex in de eerste vijf weken van het nieuwe financiële jaar een groei van de verkoop noteren van 9%. Vooral de verkoop van de lente- en zomercollecties van dochter Zara deed het erg goed.
De cijfers zijn een opsteker voor het bedrijf, want wisselkoerseffecten en een sterke euro maken Inditex kwetsbaar. Vorige maand nog zakten de aandelen in het bedrijf drastisch ten gevolge van de sterke koers die de euro sinds begin dit jaar vaart in vergelijking met andere munteenheden.