De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.
Grootste daling in tien jaar
H&M is zelf bijzonder ontevreden met de resultaten en wijst naar zwakke prestaties van de fysieke winkels. Het lijkt er dus op dat ook de Zweedse groep te kampen heeft met de steeds oprukkende concurrentie van het internet. Online waren de resultaten bij H&M wel naar behoren.
De totale omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 58,5 miljard Zweedse kroon (5,9 miljard euro), een daling van 4 procent ten opzichte van een jaar eerder en de grootste daling in meer dan tien jaar. Om te reageren op de veranderende marktomstandigheden gaat H&M daarom de veranderingen binnen de structuur van het bedrijf versneld doorvoeren.
Alibaba
Dat wil onder andere zeggen dat de fysieke en digitale winkels nog sterker met elkaar gelinkt zullen worden. Er zullen ook meer winkels de deuren sluiten, terwijl er daarnaast ook minder nieuwe vestigingen worden geopend. De exacte invulling van die plannen worden begin volgend jaar bekend gemaakt.
De Zweedse groep maakte vandaag ook bekend dat de samenwerking met het Chinese Alibaba verder wordt uitgebreid. Het merk Monki was al langer te vinden op het platform Tmall, maar daar komen nu ook H&M en H&M Home bij. Er zijn ook al gesprekken aan de gang om alle andere merken van H&M ook naar Tmall te brengen.