Colruyt wordt ‘connected store’: een smartphone voor elke winkelmedewerker

Winkelmedewerker Colruyt met smartphone
Foto Colruyt Group

Alle winkelmedewerkers van Colruyt Laagste Prijzen kregen de afgelopen maanden een persoonlijke smartphone van het werk. De retailer wil een 'connected store' worden en zal ook de andere winkelformules verder digitaliseren.

 

Efficiënter samenwerken

Liefst zeventien miljoen euro investeert Colruyt Group in de uitrol van 12.000 Samsung Galaxy XCover 4s-toestellen, die moeten zorgen voor een betere connectiviteit tussen de medewerkers onderling, betere communicatie met de klanten en efficiënter werken. Dit is nog maar een eerste stap: de bedoeling is om op termijn de medewerkers van álle winkelformules van de groep uit te rusten met zo’n toestel, wat het totaal aantal smartphones op 16.000 zal brengen.

 

In een eerste fase worden de smartphones ingezet voor specifieke taken waarvoor eerder een PDA werd gebruikt, zoals het opvragen van artikelinformatie. Daarna zal het ook mogelijk worden om te chatten en vervolgens ook om te bellen met elkaar en met klanten. Vervolgens wil Colruyt de apps van de groep installeren, zoals Collect&Go, MyColruyt, Xtra of SmartWithFood. Zo zouden medewerkers in de winkel een stuk makkelijker in contact kunnen gaan met de klanten om hen wegwijs te maken in de vele mogelijkheden van die toepassingen.

 

Stap voor stap

Trekker van het project is verkoopdirecteur Christophe Dehandschutter: "Op die manier willen we de samenhorigheid verhogen door de brug te verkleinen tussen de medewerkers onderling enerzijds, en op termijn met de collega’s in de centrale diensten - zoals stockbeheer en prognose - anderzijds. En zal er zo ook vlotter en efficiënter kunnen samengewerkt worden", zegt hij.

 

"Dit wordt echt een project dat we stap voor stap aanpakken, en waarbij we zelf ook heel veel (willen) leren. Het is de bedoeling om uiteindelijk zelf een soort van Colruyt Group App Store te creëren waarbij de winkelmedewerker zelf apps zal kunnen downloaden die voor hem/haar van toepassing zijn."

 

Voor Colruyt is het een volgende stap op het vlak van digitale innovatie in de winkels. Eerder al rolde de retailer elektronische prijsetiketten uit naar alle winkels en was er een test met automatische productherkenning voor groenten en fruit aan de kassaweegschalen.