Verkoper Metro wil focussen op Media Markt en Makro
Galeria Kaufhof maakte tot nog toe deel uit van de Duitse groep Metro. Die wilde evenwel focussen op zijn resterende activiteiten bij Media Markt, Makro, Metro en Real. Kaufhof werd immers zwaar getroffen door de opkomende concurrentie van online spelers als Zalando en Amazon.
De nieuwe eigenaar wordt Hudson’s Bay, het oudste nog actieve handelsbedrijf in Canada met activiteiten die wortelen tot in 1670. Het bedrijf controleert onder meer de modeketens Saks Fith Avenue, Lord & Tailor en de outlet Saks Off 5th. Hudson’s Bay haalde het van de Oostenrijkse investeerder Rene Benko, die de activiteiten van Galeria Kaufhof wilde samenvoegen met die van Karstadt.
Eerste Europese activiteit voor Canadezen
Voor Hudson’s Bay is de overname van Galeria Kaufhof de eerste activiteit in Europa. Ze zal meteen voor een toename van diens verkoopcijfer met 50% zorgen. Een derde van de activiteiten van de Canadezen zullen nu in Duitsland en België liggen. “We volgen Kaufhof al sinds 2006”, liet een topman van de keten zich ontvallen.
Verwacht wordt dat de Canadezen veel meer zullen inzetten op omnichannel, iets wat de groep Metro lang naliet. Voorts zullen ze een aantal Kaufhof-winkels omdopen in verkooppunten van Saks Fifth Avenue.
Belg blijft aan het roer
Hudson’s Bay betaalt 2,825 miljard euro voor de overname. Die omvat naast de activiteiten ook het vastgoed van het concern. Tevens nemen de Canadezen een aantal juridische risico’s over. Voor de verkopende Metro-groep levert de transactie een positieve ebit-bijdrage van zowat 700 miljoen euro op.
De verwachting is dat de transactie voor het einde van het derde kwartaal van 2015 wordt afgerond. De overnemers behouden het huidige managementteam van Galeria Kaufhof, dat in Keulen blijft en wordt geleid door de Belg Olivier Van den Bossche, die eerder de activiteiten bij Inno stroomlijnde.